Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg en best mulig funksjonalitet og brukeropplevelse.
Du kan lese mer om hvordan vi bruker informasjonskapsler i vår personvernerklæring. Ved å fortsette og benytte siden aksepterer du vår bruk av cookies.

×
Outsourcing

5 grunner til at IT-drift i eget hus er lite lønnsomt

Har du vansker med å velge om bedriften din skal drifte IT selv eller outsource? Her er årsakene til at du bør revurdere å gjøre jobben selv.

it-group


Har du vansker med å velge om bedriften din skal drifte IT selv eller outsource? Her er årsakene til at du bør revurdere å gjøre jobben selv.

Et moderne selskap trenger åpenbart en god del IT-ekspertise. Spørsmålet er heller hvorvidt du skal overlate det til noen andre, eller om du foretrekker å ha alt på huset. Vi har forståelse for at sistnevnte for noen kan føles tryggere og mer oversiktlig, men det er grunner til å revurdere magefølelsen. Å skulle bygge en tilfredsstillende IT-avdeling fra bunnen av kan ofte være mer trøbbel enn det er verdt.


[LES] KUNDENE FORTELLER- SLIK LØFTET VI VIRKSOMHETEN 

1. Det er kostbart

Gode IT-løsninger krever en god del nødvendig utstyr og programvare. Det betyr dyre innkjøp eller abonnementsavtaler, for programmer og maskineri som kanskje har et ganske snevert bruksområde i bedriften som helhet. Kort sagt – du etablerer en helt ny og omfattende utgiftspost som ville vært betraktelig mindre ved å outsource fra noen andre som allerede har utstyret de trenger.

 

2. Du er avhengig av å finne de rette menneskene

Rekruttering til IT-avdelingen kan være en lang og kostbar prosess. Å avgjøre hvem som er best egnet er ikke alltid enkelt dersom IT ikke er bedriftens felt, og dem du først ansetter vil enten kreve høye lønninger eller omfattende opplæringsprogrammer, som du igjen må investere ressurser i.

 

3. Begrenset IT-ekspertise

IT er også et stort felt, og om de eventuelle eksisterende IT-folkene er gode på å finne ut hvorfor printeren ikke fungerer, eller hvordan frigjøre serverplass, betyr ikke det at de nødvendigvis har mye erfaring med å etablere skyløsninger eller utføre nettverksdiagnostikk. Jo mer avanserte løsninger du er ute etter, jo mer spisskompetanse kreves det av dem som skal bygge og drifte dem.

Les også vårt siste blogginnlegg Tips til IT-sjefen: de 3 viktigste tingene du bør tenke på i et prosjekt.


4. Færre konsekvenser ved avtalebrudd

Det høres kanskje kynisk ut, men ansatte i din egen IT-avdeling har bedre beskyttelse dersom jobben utføres dårlig enn det en ekstern partner har. Gjennom en ekstern IT-leverandør vil du kunne detaljformulere hvor mye og hvor ofte dere skal motta IT-support, samt hvor mye dere kan ta i gebyr dersom de ikke oppfyller kravene. Drifter du IT internt i bedriften, har du ikke samme muligheten til å ta betalt hvis jobben ikke blir gjort godt nok.

 

5. Redusert effektivitet

Dersom IT driftes internt i bedriften vil det gjerne bety at de ansvarlige har flere oppgaver, siden det spesifikke du alternativt ville ha outsourcet ikke nødvendigvis er en 24/7-jobb. Konsentrerer de seg om flere oppgaver samtidig, ender man gjerne opp med lite effektiv multitasking, og mindre tid vil dedikeres til bedriftens kjernevirksomhet. Det er tross alt der fokus burde ligge.
 

Les våre kunders historier