Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg en best mulig funksjonalitet og brukeropplevelse.
Du kan lese mer om hvordan vi bruker informasjonskapsler i vår personvernerklæring. Ved å fortsette og benytte siden aksepterer du vår bruk av cookies.

×
Outsourcing

5 grunner til å outsoruce driften av IT

Med mindre selskapet ditt er enormt, har du alt å vinne på å outsource driften av IT til en ekstern leverandør. Finn ut mer om dine muligheter i denne artikkelen. 

derfor-bør-du-outsource-it-drift-2-1.png


Med mindre selskapet ditt er enormt, har du alt å vinne på å outsource driften av IT til en ekstern leverandør.

1. Utvidet ekspertise

Det er ikke til å stikke under stol: Med mindre IT er bedriftens hovedfokus, kommer alltid et rent IT-selskap til å vite mer enn dere. En intern driftsavdeling vil ideelt sett ta opp akkurat så mange ressurser som kreves for å fungere godt nok, før det begynner å koste mer enn det tjener dere.

Ved å outsource til en ekstern IT-leverandør vil de derimot kunne tilby en hel rekke eksperter, i mye større grad enn dere kunne gjort selv. Med en stort antall kunder vil det også være lettere for en ekstern IT-leverandør å oppdage feil og trusler så raskt som mulig. Så fort et risikomoment oppdages hos én kunde, vil alle beskyttes. Alene vil du derimot kunne gå i lange perioder før ting oppdages.

[LES] KUNDENE FORTELLER- SLIK LØFTET VI VIRKSOMHETEN

2. Kostnadsbesparende

En egen IT-avdeling vil kreve hardware, jobbintervjuer, lønnsslipper, overtid – alt som trengs må kjøpes til fullpris. Vokser selskapet må desto flere ressurser legges inn i IT-avdelingen, og mer utstyr må kjøpes, flere må ansettes, og så videre. Finnes det viktige roller som kun er relevante en sjelden gang, må du likevel betale for å ansette noen med det formål, og betale dem hver måned.

Ved å outsource kan du holde deg til et fast beløp hver måned, og enkelt skalere oppover ved behov. Siden eksterne IT-leverandører har mange kunder, trenger ikke du å ta kostnadene for alt utstyret og menneskene som behøves. Å etablere en fungerende egen IT-avdeling koster åpenbart mye mer enn å betale for litt av tiden til en eksisterende velsmurt variant.

Les også om Managed Services.

3. Bedre support, mindre å ta hensyn til

Med mindre du ønsker å betale i dyre dommer for nattarbeid og feriejobbing, er 24/7 support en ønskedrøm for alle med intern IT-avdeling. For at dette skal være mulig er du rett og slett nødt til å leie tjenestene til et større firma, som opererer i stor nok skala til at det ikke knekker noens lommebok.

I tillegg vil kontrakten du tegner med et eksternt IT-selskap være mye enklere å forholde seg til. De står til ansvar for å fikse det som trengs, ferdig snakket. Egne ansatte har mange flere klausuler og rettigheter du må ta hensyn til. Positivt for arbeidsmiljøet. Negativt for effektiviteten.

4. Ny teknologi

Som en bedrift uten IT som hovedfokus, står sannsynligvis teknologien knyttet til dette heller lavt på prioriteringslista. Med en intern IT-avdeling vil det smarteste som regel være å finne et system som fungerer og prøve å få mest mulig verdi ut av det over tid.

For en IT-leverandør er derimot den nyeste teknologien alfa og omega, og de vil ha budsjettet og prioriteringene til å skaffe den. De trenger det rett og slett for å være konkurransedyktige. Dette betyr bedre beskyttelse for deg, gode råd om hva som finnes på markedet, og mer effektivitet jevnt over.

Tips: Les om den nye skytjenesten Azure Stack.

5. Mer tid til kjerneoppgavene

Ikke bare moderne teknologi, men alle punktene over, bidrar til en mer produktiv arbeidsplass. Du får tilgang på bredere ekspertise, sparer penger, er bedre beskyttet mot trusler og bedre oppdatert på moderne teknologi.

Alt dette gjør at selskapet ditt kan fokusere på det som burde være deres kjerneoppgaver – slik det burde være.


Les våre kunders historier