Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg en best mulig funksjonalitet og brukeropplevelse.
Du kan lese mer om hvordan vi bruker informasjonskapsler i vår personvernerklæring. Ved å fortsette og benytte siden aksepterer du vår bruk av cookies.

×
Digitalisering

Digitalisering som konkurransefortrinn

Digitaliseringen av selskaper og industrier omtales som en revolusjon og en utvikling større enn internettet. Her er fire måter du kan bruke digitaliseringen til din fordel. 
Visolit Konkurransefortrinn

Digitaliseringen av selskaper og industrier omtales som en revolusjon og en utvikling større enn internettet. For mange virksomheter vil digitaliseringen kunne være et stort konkurransefortrinn – mens for dem som velger å sitte på gjerdet, kan denne moderniseringen bety slutten. Her er fire måter du kan bruke digitaliseringen til din fordel. 

Eksponentielle teknologiske fremskritt, større makt hos forbrukerne og økt konkurranse betyr at alle industrier står fremfor et veiskille: Ikke gjøre noe, eller bygge et strategisk forsprang. Ved å bygge et strategisk forsprang vil din virksomhet kunne etterlate de nølende virksomhetene og bli vinner av digitaliseringen.

Les også: 4 trender for digital forretningsutvikling

4 måter du kan bruke digitaliseringen til din fordel  

Internett-revolusjonen har ført med seg en god del endringer som mange virksomheter har dratt nytte av for å kunne automatisere og effektivisere driften. Et typisk eksempel på dette er internett-aktiverte forretningsmodeller som cloud computing (skyløsninger).  

Når det snakkes om at en virksomhet må digitaliseres, er det mange som ikke forstår at dette innebærer mer enn å investere i nye IT-system. For å kunne bruke digitaliseringen som et konkurransefortrinn, må også forretningsmodellen i seg selv digitaliseres og utvikles, nye driftsmodeller må på plass, og det kreves nye måter å samhandle med kunder på. 

Det er nettopp slik de digitale lederne skiller seg ut: hvordan de digitaliserer alle aspekter av bedriften, spesielt i samhandling med kunder og leverandører, men også i måten de ansatte bruker digitale verktøy for å kunne effektivisere daglige arbeidsoppgaver.  

Her er fire måter du kan gå frem for å dra fordeler av digitaliseringen: 

[LES] EKTE KUNDEHISTORIER - EKTE RESULTATER 

1) Forstå mulighetene - og truslene - den digitale verden presenterer for virksomheten  

Én måte å identifisere dette på er gjennom det EY trekker frem i sin rapport som en “digital modenhetsvurdering”. Denne metoden skal hjelpe ledelsen med å forstå utfordringene deres bransje og virksomhet står overfor, men også hjelpe dem med å identifisere nye, digitale måter å engasjere flere målgrupper på.  

Metoden ser på fem hovedelementer:   

  • Hva ledelsen gjør for å effektivt tilpasse virksomheten til det digitale skiftet. 
  • Hvordan investorer bruker det digitale til å håndtere forholdet til aksjonærer. 
  • Hvordan de ansatte bygger inn det digitale i virksomhetens kultur. 
  • Hvordan virksomheten bruker det digitale for å kunne samhandle bedre med leverandører og partnere. 
  • Hvordan virksomheten utnytter digitale løsninger for å skape og øke kundeverdi. 

Med denne innsikten kan virksomheten enklere lage en prioritert handlingsplan for å sikre suksess med digitaliseringen. 
 

2) Bruke digital teknologi for å forbedre tradisjonelle forretningsmodeller  

Virksomheter som har grepet mulighetene internett og digitalisering har ført med seg, som eksempelvis DnB som lanserte den nye, digitale betalingsløsningen Vipps, eller de populære strømmetjenestene Netflix og Spotify, har oppnådd stor suksess. 

Det å digitalisere forretningsmodellen kan eksempelvis innebære å endre fokus fra å selge produkter til å selge tjenester, bruke automatiserte og digitale tjenester for å utvide eksisterende manuelle tjenester og finne nye og bedre måter å samhandle med både leverandører, partnere og kunder på.  

En norsk virksomhet som har valgt å digitalisere forretningen ved å flytte ERP-systemet ut i skyen, er Pelagia. Den norske produsenten og eksportøren av pelagisk fisk, fant ut at de måtte endre måten de jobbet på for å kunne være konkurransedyktige også i fremtiden.  

Virksomheten er derfor i gang med å erstatte fire ulike ERP-system installert lokalt på fire ulike lokasjoner med ett ERP-system levert som en SaaS-tjeneste, Dynamics 365 for Finance and Operations. Dette vil både forenkle integrasjoner med partnere og automatisere og effektivisere interne prosesser.  

“Vi ser at det er ikke noe alternativ å fortsette å jobbe på den måten vi jobber i dag. Det er godt nok i 2018 og det er godt nok i 2020 – men det er ikke godt nok i fremtiden. Vi måtte derfor få ledelsen til å forstå at det ikke er en IT-utfordring, men en ledelsesutfordring. Ledelsen må være i forsetet og vite hvor vi skal hen, og akseptere at med litt mer investering i IT, vil vi kunne få totalkostnadene i bedriften kraftig ned,” – Frode Vatne, IT-ansvarlig i Pelagia.  

Les hele intervjuet med Pelagia her 

3) Gjøre eksisterende forretningsmodeller digitale  

I tillegg til å forbedre de tradisjonelle forretningsmodellene, kan du gjøre dem mer digitale. Dette kan gjøres ved å eksempelvis tilby helt nye tjenester som ikke kan leveres manuelt eller tilby eksisterende tjenester gjennom nye, digitale kanaler.  

Det finnes flere eksempler på virksomheter som har gjort dette – og oppnådd suksess. Den amerikanske produsenten og leverandøren av datamaskinvare, Dell, tilbyr eksempelvis kundeservice gjennom Twitter, mens britiske Tesco (dagligvarehandel, mobil og bank) lar sine kunder gjennomføre handelen via en applikasjon for smarttelefoner.  

Ved å digitalisere forretningsmodellen kan virksomheten blant annet redusere kostnaden av sine tilbud og øke inntekter.   

4) Skape helt nye forretningsmodeller   

Noen virksomheter har tatt steget videre fra å digitalisere forretningsmodeller til å skape og tilby helt nye inntektsgenererende produkter eller tjenester. Eksempler på dette er Facebook som selger digitale kundedata, virtuelle valutaer som brukes i internettspill og sosiale nettverk og Google/Yahoo som får inn ny inntekt fra reklame tilknyttet søk. 

Fordelene ved dette er flere: du er først ute på markedet med nye tjenester og produkter, du kommer raskt ut på markedet gjennom digitale kanaler og du får nye inntektsgenererende kanaler. 


Ønsker du å lære mer om hva digital forretningsutvikling kan gjøre for din virksomhet? Last ned våre kunders egne historier og se selv. 
 

New call-to-action