Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg en best mulig funksjonalitet og brukeropplevelse.
Du kan lese mer om hvordan vi bruker informasjonskapsler i vår personvernerklæring. Ved å fortsette og benytte siden aksepterer du vår bruk av cookies.

×
Digitalisering

Få gjennomslag for digitalisering

Finn ut hvordan du får gjennomslag for digitalisering i ledelsen, slik at egen virksomhet tar fatt på oppgavene.
Digital moden

De fleste bedrifter jobber kontinuerlig for å sikre kundebasen og ha god inntjening, samtidig som innovasjon og forretningsutvikling må til for å være foran i konkurransen. Derfor er digital forretningsutvikling på agendaen til de aller fleste selskaper. Men hvordan få gjennomslag for digitalisering i ledelsen, slik at egen virksomhet tar fatt på oppgavene 


Digital 
forretningsutvikling viktig for vekst 

Digital forretningsutvikling er viktig for at bedriften skal styrke seg og levere gode kundeopplevelserDigitalisering kan gi endringer på alle nivå – fra virksomhetens prosesser og ansatte til styring og teknologi.  

Gartners 2018 CEO Survey viser at toppledere ser på teknologisk forbedring og utvikling av nye strategier som de viktigste tiltakene for å sikre vekst i virksomheten. En undersøkelse fra Capgemini Consulting og MIT Center for Digital Business viser også at selskaper som prioriterer digital transformasjon i teknologi og lederskap oppnår høyere lønnsomhet og økte inntekter. 

Mange snakker om de store, revolusjonerende ideene, gjerne kalt disruptiv innovasjon, men det som kjennetegner de beste selskapene er at de er «fremme i skoen», tenker digitalt på alle områder og ser mulighetsrommet fremover. 

SLIK FÅR DU GJENNOMSLAG I STYRET FOR DITT BUSINESS CASE

Selv om digital transformasjon i større grad er på agendaen hos mange, er digitalisering ikke noe som kan gjøres i løpet av et par dager eller ved hjelp av en enkelt avdeling i bedriften. Det krever stadigforbedringermed kontinuerlig innovasjon og forretningsutvikling.  

De som gjør fremskritt hver dag innenfor flere strategiske områder, og ikke venter på det ene «revolusjonerende grepet» som skal endre alt, er de som kommer til å være best skodd for fremtiden. 

Ved å bli mer digitale kan bedriften tilby bedre tjenester til sine kunder, jobbe mer effektivt og skape nye produkter og løsninger. Desto viktigere er det da å få med seg ledelsen og styret på den digitale transformasjonen. Men- hvordan får du med deg ledelsen på denne reisen? 

Hvordan få ledelsen med på reisen? 

Siden det tar tid å bli det vi kaller «digitalt modne», bør bedriftsledere allerede nå ta grep og finne ut hvilke muligheter og utfordringer som finnes gjennom digital transformasjon. Bedriftslederne vil her trenge gode råd fra dyktige IT-sjefer og CDOer, med god forretningsforståelse og kunnskap om teknologiens muligheter. 

Som gode og strategiske rådgivere er det viktig å få frem at ledere i alle bransjer er stilt ovenfor store utfordringer og muligheter knyttet til digitaliseringen.  Eksempler på spørsmål ledere bør stille seg er:  

  • Hvordan og hvor skal vi begynne for å endre oss?  
  • Hvordan gjør vi det målt opp mot våre konkurrenter?  
  • Hvor bør vi investere?  

Din jobb som strategisk rådgiver er å få frem at disse spørsmålene vil avdekke behovet for en nødvendig satsing på digital forretningsutvikling. Ditt kronargument: Selskaper som prioriterer digital transformasjon i teknologi og lederskap oppnår høyere lønnsomhet og økte inntekter.

Vi har forslagene til hvordan du kan få med deg ledelsen på viktigheten av å satse på digital forretningsutvikling. 

Les hvordan du får ditt businesscase for digital forretningsutvikling godkjent av styret her:

Last ned sjekklisten her