Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg en best mulig funksjonalitet og brukeropplevelse.
Du kan lese mer om hvordan vi bruker informasjonskapsler i vår personvernerklæring. Ved å fortsette og benytte siden aksepterer du vår bruk av cookies.

×
Nyheter

Innovative Western Bulk har Visolit som skypartner!

WesternBulk

Det globale tørrbulkselskapet Western Bulk har hovedkontor i Oslo, og er også representert i Singapore, Seattle, Santiago og Casablanca. Selskapet har en portefølje av skip som leases ut til transport for ulike kunder over hele verden, enten på kontraktsbasis eller på spotmarkedet for tørrbulk. Western Bulk matcher kort fortalt cargo med skip for en optimal transporttjeneste.

I 2018 transporterte Western Bulks flåte av 151 skip hele 37,6 million tonn tørrbulk for mer enn 300 cargokunder over hele verden!

Tørrbulk er alt fra stål til ferdigprodukter, som kommer i «bulk». Det kan være kull, sement, mineraler eller korn. Western Bulk har 120 ansatte globalt, hvorav 60 arbeider ved hovedkontoret i Oslo.

Western Bulk benytter Visolit som teknologipartner og driftsleverandør, et kundeforhold som begynte i 2014, og som nå nylig ble forlenget for ytterligere tre år.

Les: Western Bulk fornyer med Visolit 

Western Bulk er fremoverlente, og har tatt store skritt på teknologifronten de siste årene. Head of Technology and Digital Strategy i Western Bulk, Martin Hjelle, understreker at flyttingen til skyen er helt sentral for innovasjon og nytenkning i Western Bulk.

Hjelle har tatt selskapet gjennom et løft på teknologi, prosesser og kultur- og Visolit har assistert Western Bulk med skyreisen. -Vi har løftet oss til et nivå der vi bør være som et globalt selskap. Vi opererer i en konkurranseutsatt og global industri, der endringer kommer. Da må vi også ha systemer, kultur og teknologi som er rigget for fremtidsmuligheter, sier Hjelle. 

Tørrbulk i endring

WB2Bransjen blir stadig mer transparent, og den kunnskapen vi hadde før om markedet og som var unik, er mer synlig for andre og blir mer en «vanlig handelsvare». I containerbransjen kan man regne ut hva det koster å frakte en container fra havn til havn. I bulk er det ikke like enkelt. Vår bransje blir også digitalisert, og for å overleve i en slik business må du jobbe smart og effektivt.

Min rolle som Head of Technology er todelt, det handler om å «utnytte» og «utforske»- på godt engelsk «exploit og explore». Det å utnytte det eksisterende og forbedre det, handler om å se på og optimalisere dagens forretningsmodell. Hvordan kan vi forbedre og forenkle infrastruktur, og få systemene mer stabile, robuste og bedre? Det å utforske- «Explore»- handler om å finne nye måter å jobbe på, nye forretningsmodeller, teste helt annet mindset.  Å se fremover er nøkkelen her, forklarer Hjelle.

Investerer i innovasjon og teknologi

Western Bulk har det siste året modernisert sine systemer med de beste systemene som finnes på markedet, samtidig som de investerer i fremtidsmuligheter og ser fremover. Strategien vår er å forenkle og gjøre mer robust- ting skal også være enkelt å integrere i eksisterende systemer.

Får fleksibilitet hos Visolit

Hjelle understreker at fleksibilitet er essensielt for Western Bulk, og at de derfor valgte Visolit som teknologipartner. -Vårt utforskende tankesett forutsetter fleksibilitet, og vi trengte en partner som ikke putter oss inn i en firkantet boks når vi og bransjen hele tiden endrer oss. Vi må ha fleksibiliteten til å bevege oss raskere enn andre. Vi valgte en strategisk partner i Visolit- og det er ikke en hygienefaktor for oss. Vi ville ikke binde oss til èn bestemt skyleverandør eller plattform. Det krever litt av en leverandør, både kompetansemessig, i forhold til å å gjøre endringer i egen organisasjon, og vilje til å være med på en reise. Endringstakten er viktig, for vi har gjennomført mange endringer de siste årene.

WB3-1Vi har tatt i bruk skytjenestene Office 365, og samhandlingsverktøyet Teams er lansert. One Drive, Sharepoint, Exchange Online, bruk av Flow og Forms er andre endringer vi har innført. Kjernesystemene er flyttet til skyen, og alle systemer er integrert sammen, noe som er enklere i skyen. Før måtte vi bruke tid på å planlegge tester og utrulling, mens nå er fokus på hvilken funksjonalitet vi vil utvikle, og leverandørstyring. Vi har flyttet fokus fra drift til det å jobbe smartere og innovere, sier Hjelle.

Visolit leverer nå skytjenestene i Azure, i tillegg til en rekke tjenester på skyoptimalisering, backup, nettverk, sertifikater og ikke minst kundeservice 24/7.

Kunnskapsrik kundeservice utslagsgivende

Kundeservice hos Visolit var også viktig for valget av leverandør. -Kundeservice er viktig for oss, for vi er en global aktør som opererer 24/7. Vi er avhengige av en profesjonell og kunnskapsrik kundeservice som alltid er tilgjengelig. Derfor var sertifisert kundeservice med kompetente konsulenter viktig for oss da vi valgte Visolit. Skipene stopper ikke, og tar ikke ferie- derfor må vi også ha en kundeservice som er satt opp for dette. Vi trengte en partner som hadde evnen til å bygge opp kompetanse for å gi support når vi behøver det. Samtidig var det viktig for oss at våre ansatte får kundeservice via chat, forteller Hjelle.

Hjelle forteller at Western Bulk vil bruke sin tid på strategiske forbedringsinitiativer for kundeservice. -Vi overlater support til Visolit, slik at vi kan vil bruke vår tid til å se på trendlinjene for hvilke typer supporthenvendelser som er viktigst for virksomheten, og jobbe strategisk med vår leverandør, sier Hjelle.

Hjelle forteller at partene dropper de tradisjonelle driftsmøtene, og samarbeidet skal handle mer om å finne forbedringer. - Vi skal ha teknologi- og forbedringsmøter med Visolit, der det handler om nye produkter, innovasjoner og hva vi kan endre. Det er dette som er fremtidsrettet samarbeid.

Direktør for nordisk kundeservice i Visolit, Odd Fronth-Andersen, forteller at det er både givende og utviklende å jobbe sammen med en kunde som Western Bulk.

-Sammen med Western Bulk har vi ytterligere forbedret vår måte å jobbe med kompetanseheving. Vi har i tett dialog utarbeidet et «Sertifiseringsløp» for alle våre support-konsulenter som skal jobbe med Western Bulk. Vi skal ha en god forståelse av selskapet og bransjen, men også forstå kundens fremtidsbilde med skybaserte løsninger. Vi benyttet ulike metoder for læring, som for eksempel klasseromsundervisning, e-læring og caseoppgaver, før vi avsluttet med en «eksamen». I tillegg har vi lagt vekt på kommunikasjon via chat 24/7, da denne kanalen var ekstra viktig for Western Bulk, forklarer Fronth-Andersen.

Western Bulk er et selskap som er genuint opptatt av service, forbedring og utvikling. Samarbeidet med Western Bulk er viktig for oss, og har gitt oss en sterk mulighet til å utvikle oss videre som kompetanse- og kundeservicepartner for våre kunder, sier Fronth-Andersen videre.

Vær nysgjerrig!

Hjelle har sin bakgrunn fra konsulentbransjen, og har tidligere jobbet med forretning og innovasjon i flere ulike bransjer. Han er utdannet sivilingeniør, med industriell økonomi og data som retning. Hjelles råd til alle som ønsker å være faglig oppdatert på jobb, er å være nysgjerrig. - Når jeg skal ansette, pleier jeg å spørre «Hva var det nyeste du lærte deg?». Det lønner seg å være oppdatert på som skjer i skyen, ta nettbaserte kurs og være «hands-on» når det gjelder teknologien, fortsetter Hjelle.

Western Bulk ansetter nå en egen skyarkitekt, for å få enda mer fart på å utforske arkitekturbiten. -Vi kan kjøpe mange systemer som viser signaler om hva som skjer i markedet, men ønsker vi virkelig å bli datadrevne i forretningen, er vi nødt til å kunne knytte signalene, systemene, dataene og vår modell sammen slik at vi kan predikere vår situasjon og muligheter fremover. Koblingen mellom hvilken risk vi er villig til å ta i morgen, henger sammen med hvor mye risiko vi har i dag. Vi kommer til å bygge ting også i Amazon WS, og vi trengte en partner som hjelper med å sikre at det går som det skal uansett skyplattform. Det får vi i Visolit, sier Hjelle.

[INSPIRASJON] FOR DEG SOM ER INTERESSERT I Å UTVIDE DIN KUNNSKAPSBASE