Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg en best mulig funksjonalitet og brukeropplevelse.
Du kan lese mer om hvordan vi bruker informasjonskapsler i vår personvernerklæring. Ved å fortsette og benytte siden aksepterer du vår bruk av cookies.

×
Skytjenester

Introduksjon til skytjenester: Bruk av pizza for å forstå skytjenester

Skytjenester er bare en samlebetegnelse for ulike tjenestemodeller, men hva er forskjellen på IaaS, PaaS og SaaS?

Pizza as a service2-1

Det er ingen hemmelighet at skytjenester har kommet for å bli. Du som jobber innenfor IT bør derfor sette deg inn i hva det er, og hvordan du kan dra nytte av det i den digitale forretningsutviklingen. Så hva skiller egentlig skytjenester fra tradisjonell IT-leveranse og hva innebærer tjenestemodellene IaaSPaaS og SaaS? 

Enkelt forklart skiller skytjenester seg fra tradisjonelle IT-leveranser ved at lagring og drift foregår over internett. Som Datatilsynet forklarer: 

“Skytjenester (cloud computing) er en samlebetegnelse på alt fra dataprosessering og datalagring til programvare på servere som er tilgjengelig fra eksterne serverparker tilknyttet internett. 

Det er vanlig å dele skytjenester opp i ulike tjenestemodeller, hvorav de mest brukte er IaaSPaaS og SaaS: 

  • IaaS – Infrastruktur-as-a-Service 
  • PaaS – Platform-as-a-Service 
  • SaaS – Software-as-a-Service 

moln

La oss gå litt nærmere inn på de tre ulike forkortelsene og se på hva de innebærer – og hva som skiller dem fra hverandre.  

Les også: Introduksjon til skyen – hvorfor er det farlig å påstå at skyen er en ny måte å kjøpe IT-tjenester på? 


Hva betyr uttrykket “as-a-Service”? 
 

Tradisjonelt har mange bedrifter investert i IT med store engangskostnader gjennom å investere i nettverk og egne servere. Skytjenester baseres derimot på å leie ressurser når din bedrift har behov for det, og du betaler kun for de ressursene du faktisk bruker – derav begrepet “as-a-Service”.  

Så hva innebærer da disse tre ulike begrepene? 

IaaS – Infrastruktur-som-en-tjeneste 

Infrastruktur som en tjeneste er basert på tre pilarer: 

  • Nettlagring (network) 
  • Datalagring (storage) 
  • Beregnet kapasitet (compute)  

Disse tre elementer kombineres for å skape selve IaaS-tjenesten. Det du vanligvis får i IaaS-tjenesten er en virtuell, eller fysisk, server med visse definerte egenskaper. Det kan være at serveren skal ha et visst operativsystem eller en bestemt ytelse. 

Du betaler dermed kun for bruken av serveren, og det er leverandøren som er ansvarlig for at du som kunde får den ytelsen og skalerbarheten som er avtalt. Det kan være at du må betale per minutt som serveren kjører, eller per gigabyte (GB) serveren tar opp på lagringsplass. En tredje måte å betale på er per avlesing til lagringsplassen. 
 
[BEST PRACTICES] FOR DEG SOM IT ANSVARLIG

PaaS – Platform-as-a-Service 

Plattform som en tjeneste er basert på IaaS-tjenesten og er en løsning hvor du selv sørger for programvaren og data, mens resten er automatisk vedlikeholdt for deg. Du trenger dermed ikke bekymre deg over oppdatering av operativsystem eller plattform hvor programvaren kjører.  

Du bygger programvaren, definerer lagringstruktur og laster disse opp til plattformen. Eksempler på populære fellestjenester levert som Platform-as-a-Service er blant annet Microsoft SQL, MySQL, DocumentDB, eller web-tjenester som eksempelvis Apache, Tomcat og Microsoft IIS. 

Som sluttbruker får du en plattform med programvarelisenser, underliggende programinfrastruktur og mellomvare, hvor du kan bygge på med andre applikasjoner, utviklingsverktøy og ressurser. Du styrer selv de programmene og tjenestene du utvikler – og så sørger skytjenesteleverandøren for resten.  

Den vanlige sluttforbruker er dermed en utvikler, som igjen krever en execution environment (fra ordet "Runtime Environment") for sin applikasjon. Dette kan være en database, en integrasjonsmotor eller en webtjeneste. 

Leverandøren er ansvarlig for oppdatering av plattformtjenesten når det kommer oppdateringer og nye versjoner, og står også som ansvarlig for at tjenesten kan skaleres opp og ned etter behov.  

SaaS – Software-as-a-service 

Programvare som en tjeneste er vanligvis den enkleste å forstå. Som kunde kan du bruke programvaren, og du trenger ikke å bekymre deg for hvordan det er satt opp. Sluttbrukerne er som oftest ikke interessert i hvordan det er satt opp eller hvilke servere som brukes – de vil kun bruke tjenesten og vite at alt fungerer. 

Populære SaaS-applikasjoner er eksempelvis Microsoft Office 365, Salesforce, LinkedIn og Adobe Creative.

Det som skiller SaaS fra IaaS og PaaS er at leverandøren av SaaS er ansvarlig for hele kjeden av leveransen, inkludert oppdateringer. Som kunde kjøper du derfor kun tilgang til en applikasjon.  

Med IaaS og PaaS betaler du per bruker og per måned for den faktiske bruken, mens dersom du velger å investere i SaaS er du selv ansvarlig for å legge til brukerne i leverandørens system for å administrere abonnementene og overføre data til og fra applikasjonene. Resten håndteres av leverandøren. 

Forskjellen mellom IaaSPaaS og SaaS kan fortsatt virke ganske abstrakt, derfor illustrerer vi det med konseptet “Pizza-as-a-Service”. 


Pizza-as-a-Service
 

Akkurat som det finnes ulike måter tjenestemodeller av skytjenester, finnes det ulike måter å konsumere pizza på. Kort forklart kan vi sammenligne SaaS med å spise på restaurant, PaaS med å bestille pizza og få den levert hjem, IaaS med å lage pizzaen hjemme med et “pizza kit” og On-Prem-leveranse med å lage pizzaen hjemme med egne råvarer.  

 Pizza as a service

SaaS: som å spise på en restaurant 

SaaSDet å spise på en restaurant er en helhetsopplevelse. Restauranten tar seg av alt fra å lage pizzadeigen, tomatsausen og tilbehøret til å steke pizzaen og servere den rykende varm så snart den er ferdig.  

Som kunde trenger du derfor bare å bestille det du ønsker av leverandøren (her servitøren på restauranten), og så får du pizzaen servert til ditt bord. Når du er ferdig å spise, er det bare å betale, reise seg og gå. Rydding og oppvask blitt tatt hånd om av restauranten. 

Dette kan sammenlignes med Software-as-a-Service. Som kunde tar du bare med dine brukere (de som skal “spise”) og betaler kun for nytten (pizzaene dere bestiller) – det vil si at du kun betaler for antall brukere per måned. I prisen inngår alt du har behov for.  

Det innebærer også at du ikke kan stille hvilke som helst krav til skytjenesteleverandøren: Som gjest på restauranten er du nødt til å bruke det bestikket som finnes, og bestille de matrettene som lages.  

SaaS-tjenesten er en applikasjon som er pakketert på en viss måte, og du som kunde er derfor nødt til å forholde deg til dette. Fordelen med å få alt ferdig levert, gjør at leverandøren kan sette visse retningslinjer for hvilke funksjoner den skal innebære. Som kunde har du liten mulighet til å påvirke dette. 

PaaS: bestille pizza og få den levert 

PaaSSom kunde ringer du, eller bruker kanskje en applikasjon, for å bestille det du vil ha. Pizzarestauranten lager det du har bestilt og kjører dette hjem til deg. Nå kan du som kunde selv velge hvilke tallerkener og bestikk du vil bruke, hvordan du ønsker å servere pizzaen, hvor du skal spise den og hvilket tilbehør du ønsker.  

Du har også selv ansvar for å sørge for at det finnes drikke hjemme, og du må selv rydde og vaske opp etter måltidet. Selv om pizza-leveransen innebærer mer frihet enn å spise på restauranten, kan du likevel ikke påvirke hva som helst.  

Restauranten vil selv bestemme hvordan de leverer pizzaen hjem til deg, uansett om du ønsker den levert med sykkelbud, elbil eller annen transportform. Sammenligner vi det med en PaaS-leveranse, så får du plattformen pizza. 

Hva du velger å bruke den til etter at den er laget, er opp til deg. Som kunde kan du selv velge å pakketere den om og selge den som en ferdig lunsj til venner.  

Når du kjøper en PaaS-tjeneste kan det være en database-tjeneste hvor du får tilgang til en database, men hvor du ikke kan påvirke hvilken versjon det er eller hvilket patchnivå da dette styres av leverandøren.

IaaS – lage pizzaen selv basert på et “pizza kit 

IaaSHer handler du som kunde en ferdig pizza på din nærmeste matbutikk. I pakken inngår det ferdig pizzadeig, en boks med tomatsaus og kanskje litt pizzagarnityr og ost. Det er du som kunde som kombinerer alle ingrediensene slik at det blir en god pizza, og du har selv ansvar for at den blir skikkelig stekt.  

Du har dermed større valgfrihet når det gjelder å sette sammen pizzaen slik at den blir akkurat slik du ønsker. Men heller ikke her kan du påvirke alt ved leveransen. Tomatsausen er ferdig fra fabrikken og pizzadeigen er som den er.  

I IT-sammenheng tilsvarer dette at du har tilgang til å sette opp virtuelle servere, nettverk, VPN-koblinger og lagring – samtidig er det du som står ansvarlig for hvordan de ulike komponentene skal settes sammen. 

Det er du som har ansvar for å designe konfigurasjonen av disse, og det er du som må ha kontroll på oppsettet. I tillegg må du ha en backup på selve konfigurasjonen i tilfelle det skulle vise seg at noe har gått galt eller at oppsettet må gjøres om. 

Egen “on-prem” leveranse – lage pizzaen selv hjemme med egne råvarer 

On premHer gjør du absolutt alt selv: du lager deigen og tomatsausen; og du kan tilpasse alt etter hver person og behov. Som kunde må du kjenne til alle ulike oppskrifter som finnes på alle ulike deler i leveransen. Du må passe på å følge oppskriften og du må planlegge hvilken rekkefølge alt skal lages i.  

I IT-verden tilsvarer dette at du som kunde har ansvar for hele leveransen: alt fra å velge hardware på servere, nettverk og lagring. I tillegg må du ta høyde for eventuelle topper i produksjonen slik at det finnes tilstrekkelige ressurser når det er behov. Du må også sørge for at det finnes kunnskapsrike personer og nok medarbeidere når det er behov. 


Kort oppsummert for deg som ikke har tid til å lese gjennom alt
 

Det finnes flere ulike måter å få sin pizza på – og dette gjelder også i IT-verden.

Har du kontroll på de ulike forkortelsene IaaSPaaS og SaaS - og forskjellen mellom dem - har du allerede kommet et godt stykke på veien.   

Det handler først og fremst om hvem som skal ha ansvar for hvilken del av leveransen, men også om hva du som kunde ønsker å fokusere på. Se hvilke behov du har og velg deretter rett type leveranse for hvert identifiserte behov. 

Dagens situasjon – ta kontroll over ditt eget IT-miljø 

Hva er målet for din bedrift? Hvordan kan IT-systemer og teknologi hjelpe deg å nå målene?Hvilke systemer og applikasjoner må til for å løfte din bedrift? Se deretter på hvordan systemene og applikasjonene leveres i dag, SaaS-applikasjoner eller interne løsninger, og finn ut hvilke ”quick wins” som kan oppnås gjennom å endre den eksisterende løsningen. Vi kan hjelpe deg på veien, både med analyse av eksisterende miljø, optimalisering og forbedring og hvordan du kan tilrettelegge for bruk av fremtidens løsninger.  

Les best practices for deg som IT ansvarlig