Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg en best mulig funksjonalitet og brukeropplevelse.
Du kan lese mer om hvordan vi bruker informasjonskapsler i vår personvernerklæring. Ved å fortsette og benytte siden aksepterer du vår bruk av cookies.

×
Digitalisering

IT-fra støttefunksjon til en del av bedriftens DNA

Å ta i bruk IT til forretningsutvikling krever at bedriftsledere forstår teknologiens muligheter. 

4
Visolit, Nordens ledende leverandør av skytjenester, er selskapet som ekspanderer i takt med den digitale transformasjonen. Digitaliseringen gjør IT-funksjonen strategisk viktig for bedriftenes vekst og framgang, og plasserer bransjen i rampelyset.

Sverige har gode forutsetninger til å ta i bruk digitaliseringenes muligheter, men da må både endringstakten og drivkraften for omstilling øke i bedriftene. Her får IT-bransjen en viktig rolle, da den på mange måter blir drivkraften for forretningsutviklingen i næringslivet fremover, sier konsernsjef i Visolit, Terje Mjøs. 

Selv om det prates mye om digitalisering, anser Mjøs at digitaliserings- og IT-kompetansen generelt sett er for lav hos dagens ledere. Bedrifter som vil være ledende, må ha toppledere som forstår teknologiens muligheter. I takt med at digitaliseringen omfavner stadig flere bedrifter, etterspør også flere bedrifter skytjenester i ulike varianter som en plattform for digital transformasjon.

-De mest fremgangsrike bedrifter bruker en skyplattform for å utvikle forretningen, men mange bedrifter risikerer å gå glipp av disse viktige forretningsmulighetene. Bedrifter må kontinuerlig utvikle og innovere. Skytjenester er en viktig del av verktøykassen for god virksomhetsutvikling. Skytjenester er fleksible, skalerbare og har en nesten uendelig kapasitet. Det gjør at du kan ha god kostnadskontroll, samtidig som du kan øke innovasjonstakten og generere nye inntekter. Det er dette som er viktig for virksomheter som vil hevde seg i konkurransen-forretningsutvikling er nøkkelen.

I følge det svenske Tillväxtverket bruker virksomheter digitaliseringen først og fremst som et verktøy for effektivisering. Over 60 % bruker IT til administrasjon, mens kun 14 prosent bruker digitale løsninger til å videreutvikle forretningen. -Jeg tror på fortsatt sterk vekst i markedet fremover, og vi er godt rustet for å hjelpe våre kunder i denne hybride skytjenesteverdenen. Egentlig er det jo også vi som privatpersoner som driver digitaliseringen, næringslivet er jo kun en endestasjon for å oppfylle de behov vi mennesker har skapt.

Sikkerhet blir stadig viktigere, i følge de fleste ledende beslutningstakere. Mange ledere frykter IT-angrep mer enn de frykter finansiell krise. Derfor er det enda viktigere med gode IT-løsninger og bra partnere for å håndtere eventuelle sikkerhetsutfordringer, forklarer Terje Mjøs. -Bedriftene trenger en partner som kan hjelpe dem når tiden er moden for å ta steget til skyen og digitalisere virksomheten. Alle er opptatt av digitalisering, enten nå eller i fremtiden. Det som er viktig for mange, er å knytte til seg en partner som kan hjelpe dem når tiden er moden. Vårt motto er Every challenge needs a partner, så uansett hvilken IT-utfordring kunden står ovenfor, skal de vite at Visolit er en partner å stole på. Det gjelder teknologiutvikling og digitalisering, så vel som veien til skyen, sier Mjøs.

I følge analysebyrået Gartner (2018) anser stadig flere beslutningstakere at IT er strategisk viktig for virksomhetenes vekstmuligheter. Tall viser at topp tre lederskapsprioriteringer er lønnsomhet, vekst og IT. Hele 31 % sier at IT er strategisk viktig. Det er det høyeste tallet siden Gartner innførte undersøkelsen, noe som viser at IT blir stadig viktigere for virksomhetenes suksess. Over 61 % av alle ledere forventer også økte investeringer i IT. Digitaliseringen er et faktum å forholde seg til i alle bransjer.

Digitaliseringen er transformasjonen fra IT som støttefunksjon til en del av organisasjonens DNA, heter det i en definisjon fra Handelshøyskolen BIs senter for digitalisering. Det innebærer at foretaksmodell, organisasjon og prosesser bør være designet for å utnytte dagens og morgendagens teknologi.

 

Visolit har i det siste vokst kraftig gjennom en rekke oppkjøp. Hva er planen fremover?

Trenden i markedet, med mer og mer digitalisering, gjør at vi, i tillegg til vår organiske utvikling, har søkt miljøer som gjør oss til ensterkere partner på digitaliseringsreisen. Slik blir vi enda sterkere på skytjenester, sikkerhet, integrasjoner og transformasjon, i tillegg til de fremtredende nye trendene AI og IoT. Vi kommer til å fortsette å søke muligheter som ytterligere styrker oss som kundens viktigste partner, avslutter Terje Mjøs. 

Tekst: Anna Bjäranäs