Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg en best mulig funksjonalitet og brukeropplevelse.
Du kan lese mer om hvordan vi bruker informasjonskapsler i vår personvernerklæring. Ved å fortsette og benytte siden aksepterer du vår bruk av cookies.

×
Digital forretningsutvikling

Sjekkliste: Slik overtaler du ledelsen til å investere i nye, digitale løsninger

Motviljen til endring i selskaper er fortsatt et av de største hindre for digitaliseringssuksess. Finn ut hvordan du overtaler ledelsen til å investere i digitale løsninger.

checkmark Visolit

Hele 88% av CIOs sier at CIO-rollen har blitt mer fokusert på digitalisering og innovasjon – samtidig trekkes motviljen til endring i selskapet opp som et av de største hindre for digitaliseringssuksess. Så hvordan overtaler du ledelsen til å investere i digitale løsninger? 

Undersøkelsen State of the CIO viser at Chief Information Officer-rollen stadig mer dreier seg om å være digital og innovativ, noe som trekkes frem av majoriteten av de spurte IT-lederne. Det å lede virksomhetens digitale forretningsinitiativer samt å hjelpe organisasjonen å nå spesifikke mål for omsetningsvekst er de viktigste prioriteringene.

Digitalisering er i aller høyeste grad på agendaen, men én av de aller største hindre for å oppnå suksess med digitaliseringen er likevel motviljen til endring. Skal du lede digitaliseringsarbeidet i din bedrift, har vi derfor noen tips til hvordan du kan få med deg ledelsen på laget: 

4-stegs sjekkliste for å overbevise ledelsen om å investere i digitale løsninger  


1) Forklar problemet selskapet står ovenfor 

Første steg for å løse et problem, vil alltid være å definere hva problemet er – og få alle som skal være med å finne en løsning til å forstå dette problemet. Forklar derfor utfordringen på en slik måte at ledelsen virkelig forstår hva som er utfordringen og hvorfor dette er en utfordring. 

Digitaliseringen har ofte som formål å effektivisere interne prosesser, legge til rette for en bedre kundeopplevelse og ikke minst åpne opp for nye forretningsområder som vil gi økt inntekt og lønnsomhet.

Kanskje er det de interne prosessene hos dere som rett og slett er for dårlig? Da kan du bryte det ned til mindre problemer, som eksempelvis at X% av kunder ikke mottar e-postkommunikasjon fra dere, noe som gjør at dere mister mersalg. 

Videre bør du identifisere hvorfor det er slik:

SLIK FÅR DU GJENNOMSLAG I STYRET FOR DITT BUSINESS CASE 

2) Identifiser årsaken til problemet  

Hva er selve årsaken til at majoriteten av virksomhetens kunder ikke mottar e-poster fra dere? Kanskje er det rett og slett fordi markedsavdelingen forsøker å sende ut manuelle e-poster til en altfor stor kontaktliste, og at det derfor er mange kontakter som havner utenfor – og blir glemt?

Det finnes en enkel løsning på dette – nemlig automatisering. Du bør derimot ikke trekke dette esset ut av ermet helt enda. Først må du klare å overbevise ledelsen om at dette er et reelt problem.  

Hvordan? Ved å vise hvordan, og hvor mye, dette ene problemet påvirker bunnlinjen.

Les også: 5 nye digitale løsninger du vil høre mer om i 2019 
 

3) Forutse hvordan problemet påvirker bunnlinjen  

Vis hvordan det å miste potensielt x antall salg til en gjennomsnittsverdi på x antall kroner fordi x antall kunder ikke blir informert om nye produkter eller tilbud påvirker virksomhetens lønnsomhet.   

Ta med i beregningen hvor mye virksomheten tjener på mersalg til eksisterende kunder, og ikke minst den gjennomsnittlige livstidsverdien per kunde. Du kan presentere tallene for hva du forutser det koster virksomheten månedlig, kvartalsvis eller årlig. 

Klarer du i tillegg å vise hvor mange av de eksisterende kundene som mottar e-poster fra dere, som i tillegg klikker på lenkene og ender opp med å kjøpe, kan du gi et enda tydeligere bilde på hvor store summer virksomheten taper på dårlige interne rutiner for e-postkommunikasjon. 

Jo mer presist regnestykke du klarer å presentere, jo større effekt vil det ha på ledelsen.  
 

4) Presenter en løsning på problemet  

Så snart du har fått ledelsen til å forstå hva som er problemet, hva som er årsaken til problemet og hvilke konsekvenser dette gir på bunnlinjen, kan du presentere en konkret løsning.  

I dette tilfellet kan du legge fram et forslag om å implementere et verktøy som automatiserer virksomhetens prosesser for all e-postkommunikasjon. Dette vil gjøre det enklere å følge opp alle eksisterende kunder med relevant og verdifull informasjon – noe som igjen sikrer mersalg fordi alle kunder mottar relevant informasjon i fremtiden.   


Ønsker du enda flere tips til hvordan du stiller mest mulig forberedt når du skal presentere forslag til nye investeringer for ledelsen eller styret? Last ned vår guide til hvordan du sikrer at 
ditt business case for digital forretningsutvikling blir godkjent av styret.  

Last ned sjekklisten her