Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg en best mulig funksjonalitet og brukeropplevelse.
Du kan lese mer om hvordan vi bruker informasjonskapsler i vår personvernerklæring. Ved å fortsette og benytte siden aksepterer du vår bruk av cookies.

×
Skytjenester

Sikkerhet, stabilitet og innovasjonsmuligheter

eRate er en norsk mobilplattformsvirksomhet som leverer IT- og mobiltjenester, som muliggjør at bedrifter kan starte som mobiloperatører. eRate har en sterk posisjon, og drifter majoriteten av mobiloperatørene i det norske markedet.

eRate har vært kunde av Visolit siden 2006, og får IT-drift og skytjenester i Azure og Oracle fra Visolit.

eRate2-Vår misjon er å tilføre verdi gjennom automatisering og forenkling av kompliserte prosesser innen datafangst, fakturering og kundehåndtering. Målet er å være en muliggjører, slik at bedrifter som ønsker det, kan bli en telekomoperatør, forteller Chief Technology Officer Sverre Sandernes.

eRate leverer alt av systemer, og tilbyr systemstøtte og kompetanse for kunde. De tilbyr «All inclusive-pakke», slik at det kun er sluttkundekontakt kunden håndterer selv. Alt av systemer, fakturering, og koblinger leveres gjennom Telenornettet, med eRate som grossistleverandør på Telenors infrastruktur.

-Våre kunder kan dermed bli mobiloperatører, uten egenutviklede systemer og egen kompetanse.

Systemene våre er delt opp i kundespesifikke løsninger, slik at hver enkelt kunde kan ha sine produkter og sin «styling», og hver kunde er unik, understreker Sandernes.  

Webtjenestene i Azure kjøres av Visolit, og for kjernesystemer bruker eRate Visolit infrastruktur. -Det er fordi vi mener det er viktig at dataene befinner seg i Norge, og fordi Visolit har bevist over tid at de investerer i plattformen og leverer kvalitet.  

-Det geniale med skytjenestene er automatiseringsgraden og hvor enkelt det er å sette opp nye tjenester. For oss er det best å kombinere skytjenestene med en hybrid infrastruktur og fortsatt kjøre kjernesystemene i en tradisjonell infrastruktur. Det gir oss det beste fra to verdener, sikkerhet og stabilitet på den ene siden, og innovasjonsmuligheter på den andre siden, forteller Sandernes.

eRate vektlegger gode relasjoner og bruker mye tid på å finne gode og strategiske leverandører. -Det er viktig for meg at vi bruker det beste og er fremoverlente. Leverandøren må ha den riktige kompetansen og gjøre de riktige tingene, slik at jeg ikke trenger å bruke unødvendig tid på oppfølging, understreker Sandernes.

Godt samarbeid mellom kunde og leverandør, men driftskvalitet viktigst

Sandernes forteller at samarbeidet med Visolit har fungert veldig bra, og at teamet fra Visolit har vært flinke folk som har gjort det mulig å jobbe effektivt mellom kunde og leverandør. -Ikke minst har mine ansatte fungert godt sammen med teamet fra Visolit, det gjør at Erate og jeg kan lykkes i vår jobb. Som leder er det viktig for meg at mine tekniske ressurser funker bra med leveranseapparatet hos Visolit. Godt samarbeid i endringsprosesser og forståelse av kundene er viktig for å kunne fungere sammen, forklarer Sandernes.

Sandernes legger vekt på at god bestillerkompetanse også bidrar til å heve leverandøren.- Begge parter må vite hva man vil og ha riktig kompetanse, det vil både styrke forholdet mellom kunde og leverandør, og fører til gode løsninger og høy driftskvalitet. Våre kunder er opptatt av at ting virker, og driftskvalitet er til syvende og sist det som gir oss flere kunder og mer salg, understreker han videre.

En skyreise med store innovasjonsmuligheter

Det er høy dynamikk i telekommarkedet, noe som gjør at eRate må være effektive og levere tjenester til lav kost. -Store aktører som Microsoft Azure og andre kommer med nye tjenester, som vi enten kan integrere inn i eksisterende tjenester eller bygge inn i nye tjenester. Dette gir oss store innovasjonsmuligheter, og vi forbereder oss på en «As a service- økonomi», hvor vi tettere vil integrere andres tjenester inn i vår egne tjenester.

eRate ute

Vårt første steg i skyen, var Infrastruktur as a Service-IaaS. Da fikk vi ned kostnader, og økte automatiseringsgraden. Neste steg er overgangen fra tradisjonell infrastruktur til en as-a-service-økonomi, som også er grunnen til at vi gjør hybridmodellen med Visolit. Endringer kommer hele tiden, på godt og vondt. Derfor må leverandør håndtere endringer på en effektiv måte. På områder der sikkerhet og stabilitet er viktigst, kan man ha tradisjonell endringshåndtering, mens der behovet for fleksibilitet og innovasjon er størst, kan skymiljøet i Azure brukes, med større mulighet for selvbetjening for oss som kunde.

Les:  Introduksjon til skyen – forskjellene mellom IaaS, PaaS og SaaS

Sandernes forteller at kundeopplevelsen, og sluttbrukeropplevelsen, enten det er ansatte hos mobiloperatøren eller en sluttkunde av mobiloperatøren, er førende for hvilke valg som tas. -Min baby er fokus på kvalitet. Det har jeg med meg fra tidligere stillinger i selskaper som for eksempel Buypass. API-økonomien er en game changer, og vi har allerede sett skiftet fra de største leverandørene. Det at tjenester kan leveres som webtjenester og ikke som produkter, det gjør at vi også må kjøpe våre tjenester hos andre, som vi igjen kan tilby til våre kunder.

Sandernes og eRate er opptatt av gode strategiske valg, og tenker langsiktig.

-Vi er aldri fornøyd med der vi er, men har et langsiktig perspektiv på at tjenestene våre er konkurransedyktige. Vi tenker alltid både på muligheter og trusler. Derfor valgte vi en strategisk og fremoverlent samarbeidspartner som Visolit. Med Visolit på laget får vi god kvalitet på tjenestene, dataene befinner seg i Norge, og ikke minst får vi muligheten til å videreutvikle bedriften vår til beste for våre kunder og ansatte, avslutter Sandernes. 

De største trendene for digitalisering i 2020