Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg en best mulig funksjonalitet og brukeropplevelse.
Du kan lese mer om hvordan vi bruker informasjonskapsler i vår personvernerklæring. Ved å fortsette og benytte siden aksepterer du vår bruk av cookies.

×
Blogg

Viktige teknologigrep for vekst

Teknologi kan hjelpe bedrifter med å forbedre kundekommunikasjon, effektivisere interne prosesser og skape nye og innovative løsninger.
iStock-864707740

Her er fire digitale verktøy som kan hjelpe deg med å drive digitaliseringen av virksomheten – og som tilrettelegger for vekst. 

Gartners årlige CEO Survey fokuserer på de viktigste utfordringene og forretningsmålene i toppledelsen. Undersøkelsen fra 2018 viser at én av hovedprioriteringene for toppledere og konsernsjefer nå er å finne bedre metoder for å kunne drive vekst i virksomheten. Dette innebærer blant annet implementering av teknologi for å drive den teknologiske forretningsutviklingen fremover. 

Har du ikke begynt digitaliseringen av virksomheten? Da er det stor sannsynlighet for at du kaster bort tid og ressurser på ineffektive løsninger. For å hjelpe deg i gang, har vi samlet noen av de mest typiske digitale verktøyene som gjør livet lettere for deg og dine medarbeidere, for å illustrere hvor mye produktiviteten på arbeidsplassen kan forbedres. 


Slik kan du skape vekst i virksomheten ved hjelp av teknologi 

1) Effektiviser arbeidsoppgaver med skyløsninger 

Fordi skyen er fullstendig nettbasert, betyr det at ansatte lett kan jobbe selv om de er borte fra kontoret, samordne med andre avdelinger, og alltid ha tilgang til samme arkiv og data som resten av bedriften.  

Denne dataen kan inkludere eksempelvis viktige dokumenter, kontaktinformasjon for kunder eller økonomiske data. Resultatet blir at de ansatte bruker mindre tid på å koordinere og kommunisere, og mer tid på de faktiske arbeidsoppgavene – som gir verdi til virksomheten. 
 

[LAST NED] SJEKKLISTE FOR DIGITAL FORRETNINGSUTVIKLING

2) Bedre oversikt med CRM 

Et CRM, eller Customer Relationship Management-system, er en database med alle virksomhetens prospekter og eksisterende kunder. Et CRM gir fullstendig oversikt over alle leads og kunder bedriften har sanket inn, med all informasjon og historikk oppdatert i sanntid – noe som er ekstremt verdifullt for salg- og markedsføring.  

For markedsavdelingen betyr et CRM at de kan bedre 
målrette markedsføringen til de spesifikke prospektene basert på hva de har vist interesse for tidligere og hvor i kjøpsreisen de befinner seg.  

For salgsavdelingen betyr dette at de kan få bedre kontroll over interessante og varme leads i databasen slik at de kan ta kontakt med de rette menneskene på riktig tidspunkt. På denne måten øker sjansen for å close flere deals.  

Et CRM lar deg så og si automatisere utfordringene ved innhenting av kunder, noe som åpner opp for flere salg og større omsetning. 

3) Større datasett gir større innsikt 

I dag har virksomheter større tilgang på analyse og data enn noen gang før, takket være teknologiske løsninger. Det er derfor ingen grunn til å ta beslutninger basert på magefølelse eller vage trender lenger.  

Ved å utnytte de massive datasettene digitale verktøy gir deg tilgang på (Big Data), kan du analysere bedriftens resultater ned til den minste detalj. Det finnes en rekke verktøy som kan destillere selv de mest kompliserte faktorer ned til oversiktlige grafer og prosentpoeng. 

Disse tallene kan hjelpe deg med å finne ut hvilke tiltak som bør prioriteres – både for å forbedre interne prosesser og forbedre kundeopplevelsen. Fra CRM-verktøyet ditt kan du hente ut informasjon du videre kan bruke til å rette deg presist mot målgruppen du ønsker å nå med markedsføringen din, gjennom eksempelvis sosiale medier og søkemotorer.
 

Ved å analysere hvordan de besøkende på nettsiden beveger seg og hva de er mest interessert i, kan du enklere tilrettelegge for en bedre kjøpsreise som gir flere kunder – og større inntektsvekst.  

Det samme gjelder for interne prosesser: Benytt analyse til å forbedre måten virksomheten jobber på slik at dere kan effektivisere og legge til rette for at hver enkelt medarbeider kan bruke tiden på verdiskapende aktiviteter. 
 

Les også: Derfor bør du digitalisere bedriften. 

4) Skaler enklere 

Det er så og si umulig å drive virksomheten fremover i den digitale hverdagen dersom de løsningene dere bruker i dag ikke er egnet for skalering. Her er det nærmest et 1:1-forhold mellom skaleringsevne og hvor digital forretningsmodellen din er.  

Digitale prosesser sparer deg for material- og transportkostnader, og er nesten alltid raskere og mer effektive enn analoge prosesser. Det er for eksempel svært enkelt å utvide abonnementet ditt hos en skyleverandør, mens det å bygge ut ditt eget datasenter vil kunne koste svært mye.  
 
Dette er rett og slett fordi skyleverandørene i praksis får kvantumsrabatt på utstyr og personale gjennom videresalg til mange kunder. Opplever du en kort periode med økt serverpågang, for eksempel etter en vellykket reklamekampanje, kan du enkelt utvide abonnementet, og skalere ned igjen etterpå – uten å sitte igjen med en mengde overflødig utstyr. 

Du bør derfor gjøre ditt beste for å skape en så digital forretningsmodell som mulig. Det vil spare deg store summer i det lange løp, og la de ansatte fokusere mest mulig på bedriftens kjerneoppgaver, noe som gir vekst. 

Ønsker du å lære mer om hvordan du bør gå frem for å drive virksomhetens digitaliseringsprosess? Last ned vår sjekkliste hvor vi går gjennom sju steg som blant annet hjelper deg med å tre inn i en mer operativ rolle og digitalisere forretningsmodellen.  

last ned sjekklisten her