Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg en best mulig funksjonalitet og brukeropplevelse.
Du kan lese mer om hvordan vi bruker informasjonskapsler i vår personvernerklæring. Ved å fortsette og benytte siden aksepterer du vår bruk av cookies.

×
BigData

Big Data – stol på tallene, ikke magefølelsen

bigdata

Det genereres uendelige mengder data hver dagog IoT (Internet of Things) er ikke akkurat med på å bremse opp denne utviklingen. Som et resultat av dette opplever mange virksomheter at de sitter på enorme mengder informasjon og data, men hvordan kan det brukes for å gi din virksomhet forretningsverdi?

Hva er Big Data?   

De aller fleste begynner å bli godt kjent med begrepet Big Data, men er kanskje ikke helt sikre på hva de innebærer. Der finnes mange definisjoner av begrepet, men Gartner sin definisjon, som deles inn i tre V-er, er nok den beskrivelsen vi mener dekker begrepet best. De tre v-ene er: high) Volume, (high) Velocity og (high) Variety. Big Data er med andre ord data med stor volum, høy hastighet og stor variasjon.

Riktig bruk gir mest nytteverdi 

Disse store mengdene informasjon har imidlertid ingen verdi med mindre den tas i bruk på en fornuftig og hensiktsmessig måte. I sin rene form er Big Data ikke-kontekstualisert, digital informasjon som ikke kan leses og forstås av mennesker. For at informasjonen skal ha verdi må den fortolkes, gis en mening eller settes i en gitt kontekst. Gjøres dette riktig, og i kombinasjon med andre tiltak som skyløsninger og digitalisering for øvrig, kan informasjonen bidra til å skape vekst i din virksomhet
 

[INFOGRAPHIC] TRENDER FOR DIGITALISERING I 2019 

Hvordan gir Big Data forretningsverdi? 

I 2016 gjennomførte Informatica og Cap Gemini en stor og omfattende undersøkelse av amerikanske og europeiske næringslivsledere. I undersøkelsen ble det klart at mange av de representerte

I undersøkelsen ble det klart at mange av de representerte selskapene opplevde økt forretningsverdi når de operasjonaliserte sine Big Data-prosjekter og iverksatte initiativer for å få innsikt i innsamlet data.

I undersøkelsen ble deltakerne spurt om hvilke fordeler selskapet deres har oppnådd som et resultat av Big Data-initiativer. Svarene viser at Big Data blant annet gir følgende forretningsverdi:  

  • forbedret beslutningstakning 
  • forbedret samarbeid og muligheter for deling 
  • forbedret produktivitet 
  • forbedret fleksibilitet 
  • bedre muligheter til å reagere rask på endringer i markedet og identifisere nye muligheter 
  • økt pålitelighet og sikkerhet 
  • forbedret kundetilfredshet 
  • økt profitt 
  • forbedret tilfredshet blant de ansatte og bedre arbeidsmoral 

Hele 9 av 10 av de spurte næringslivslederne forteller at de har opplevd en eller flere av de ovennevnte fordelene, uavhengig av hvor langt de har kommet i prosessen og hvor mange Big Data-initiativer de har iverksatt.

Høy ROI og positiv innvirkning på bunnlinja

Dersom du bruker innsikten du får fra Big Data på riktig måte kan du med andre ord oppnå økt forretningsverdi for ditt selskap. Dersom initiativene gjøres riktig kan forretningsverdien vise seg allerede i løpet av kort tid. Investeringer i og operasjonalisering av Big Data gir med andre ord høy ROI og positive tall for deg som rapporterer på effekten av de teknologiske og digitale initiativene virksomheten har tatt.

I dag har nær sagt alle virksomheter tilgang på digital informasjon og Big Data, men ikke alle analyserer og bruker informasjonen på en hensiktsmessig måte. Tallene vi har presentert viser hvordan Big Data kan gi deg forretningsverdi, og hvor vesentlig IT er for din virksomhet – ikke bare med tanke på effektivitet, men også når det gjelder profitt og virksomhetenes bunnlinje. 

Les mer: IT – fra støttefunksjon til en del av bedriftens DNA
 

Hvilke utfordringer kan Big Data løse?

Big Data kan med andre ord både gi forretningsverdi, hjelpe deg med å utvikle forretningen og gi resultater som blir synlige direkte på bunnlinja. Nå skal vi ta for oss et lite utvalg av utfordringene denne metoden for å prosessere data kan løse.

1. Analyser og sett store mengder data i system

Behandlingen og analysen av store mengder data tar tid og kan i noen tilfeller være en uhåndterlig oppgave. Med Big Data kan du automatisere prosesser som tidligere har vært manuelle og tidkrevende. Dette gjør ikke bare arbeidet mer effektivt, men også mer pålitelig. I tillegg til at den alltid overhengende muligheten for menneskelige feil tas ut av ligningen. 

2. Hent ut verdifull informasjon fra tekst

De aller fleste virksomheter har tilgang på enorme mengder informasjon i tekstformat. Uten kunnskap om hva informasjonen betyr, har den imidlertid ingen ytterligere verdi for virksomheten. Ved hjelp av matematiske og lingvistiske algoritmer kan Big Data-prosesser være til stor hjelp med å hente ut verdifull informasjon fra forretningsdokumenter, e-poster, kundekommunikasjon, undersøkelser og all annen tekstbasert data.  

3. Få oversikt over kundene dine 

Big Data gjør det også mulig for deg å samle inn geografisk informasjon om dine kunder. Med mer kunnskap om hvem kundene dine er og hvor de befinner deg, får du et forbedret grunnlag for å ta beslutninger som både er lønnsomme og gir resultater.  

Denne listen er inspirert av en artikkel fra Medium

La tallene gjøre jobben, ikke magefølelsen

Med den eksisterende og stadig økende mengden data er det på tide at du lar analysene gjøre jobben. Tallene du kan hente ut av Big Data gir deg svar som kan skyve magefølelsen til side. Du sitter i stedet igjen med et beslutningsgrunnlag bygget på konkret fakta, fremfor antagelser og «gjetting».  
 

8 fun facts om Big Data 

Før vi runder av ønsker vi å sette omfanget av Big Data i perspektiv. Derfor har vi laget en liten liste med de mest interessante faktaene om Big Data.   

  1. Innen 2020 vil det trolig være 40 trillioner gigabytes med data.  
  2.  90 % av all data har blitt skapt over de siste to årene
  3. Hvis du skulle lastet ned all data som finnes fra nettet ville det tatt deg 181 millioner år (Bare å starte). 
  4. Det genereres rundt 2,5 quintillioner bytes med data, hver eneste dag.  
  5. I fjor ble det brukt 2,8 millioner år online.  
  6. 97,2 % av organisasjoner investerer i Big Data eller AI
  7. Gjennom Big Data sparer Netflix 1 milliard dollar i året på kundelojalitet.  
  8. Det forventes at Big Data-markedet vokser med 17 % i 2019. 
     

Denne listen er inspirert av Techjury sin Big Data Statistics 2019 som du finner her.  

Dette er de største trendene for digitalisering i 2019