Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg en best mulig funksjonalitet og brukeropplevelse.
Du kan lese mer om hvordan vi bruker informasjonskapsler i vår personvernerklæring. Ved å fortsette og benytte siden aksepterer du vår bruk av cookies.

×
Microsoft Dynamics 365

Derfor bør du måle kundedataene dine

I CRM-systemet ser du effekten av arbeidet til salgs- og markedsavdelingen. Les mer om hvordan du utnytter kundedata i ditt CRM på best mulig måte.

Mange norske virksomheter bruker mye tid og ressurser på digitale salgs- og markedsaktiviteter. Når innsatsen er stor er det viktig å sørge for at du også får tilgang på den verdifulle informasjonen aktivitetene genererer. 

Det er i ditt CRM-system at du finner effekten av din markedsføring og produktiviteten i salgs- og markedsavdelingen, men hvorfor er det så viktig å ha denne innsikten? Og hvordan kan du bruke ditt CRM-system til å utnytte dine kundedata på best mulig måte?

Vi erfarer at mange norske virksomheter ikke ivaretar kundedataene sine med tilstrekkelig grad av profesjonalitet. Det å analysere og forstå data gjør det mulig å se kunden i et helhetlig perspektiv og på den måten kunne bruke denne innsikten til å levere bedre løsninger, tjenester og produkter.

[LES] KUNDENE FORTELLER- SLIK LØFTET VI VIRKSOMHETEN

Å måle markedsføringens effekt på egne nettsider

Markedsføring og markedsaktiviteter er en viktig del av ditt arbeid med å bli attraktiv for nye og eksisterende kunder. Stadig flere norske virksomheter innser at dette er nødvendig for å forbli konkurransedyktig i en digital hverdag og bruker store ressurser på merkevarebygging og markedsaktiviteter.

I dag er slike markedsaktiviteter i stor grad flyttet til digitale kanaler, og de digitale kanalene er blitt mange; egne nettsider, målrettet bannerannonsering på eksterne nettsider og sosiale medier er eksempler på kanaler som brukes hyppig og av mange. Fordelen med digital markedsføring er at du har mulighet til å spore aktivitetene du gjør. Det er i CRM-systemet at du finner informasjon om hvilken effekt markedsaktivitetene og markedsbudsjettet ditt har hatt på virksomheten og kundene dine.

Hent ut spennende data

Fordelen med digitale kanaler er at du kan hente ut mye spennende data, lage gode rapporter og utføre analyser av de digitale markedsaktivitetene. Du kan måle antall besøk, bevegelser på nettsiden og, ikke minst, hvor mye tid brukeren tilbringer på dine digitale flater. Dette er svært nyttig informasjon for deg og din virksomhet ettersom hvert enkelt besøk og hvert enkelt klikk gir deg data som kan benyttes i rapportering.

Les mer: Utnytter du mulighetene i lisensene du betaler for?

Analyse av dine data

Dersom du bruker markedsbudsjettet på digitale aktiviteter, er det viktig at du kan sammenstille dataene du samler inn med dataene du har tilgang på i sitt CRM-system. Det er her og i den påfølgende analysen av disse dataene at den virkelig store verdien ligger.

Basert på denne informasjonen får du innsikt i om antall kontakter øker og om du for eksempel har fått flere salg i nettbutikken som følge av økt fokus på digitale markedsaktiviteter. Du får med andre ord innsikt i hvilken effekt innsatsen gir.

Dersom dette er noe du ønsker å komme i gang med, anbefaler vi å begynne med å stille deg selv fire grunnleggende spørsmål.

  • Hvorfor måle?
    • Hva er formålet med målingen?
  • Hva skal måles?
    • Hvilke aktiviteter og hvilke resultater?
  • Hvordan og på hvilken måte?
    • Hva er kriteriene?
    • Hvor finner vi dataene som skal måles?
    • Finnes det andre data, interne eller eksterne, som er relevante for målingen og vil det gi ytterligere innsikt?
  • Er dette noe vi kan gjennomføre selv eller skal vi ta kontakt med tjenesteleverandør?

Les mer: Gode integrasjoner øker din innovasjonstakt.

Hva viser rapporten fra nettsiden din?

Rapporten over trafikk på egen nettside kan blant annet vise følgende informasjon:

  • antall besøk
  • prosentvis økning av nye besøk
  • tidsrommet besøkene er der
  • antall besøk på kampanje-landingsside
  • totalt antall besøk fra en kampanje
  • geografisk fordeling per region

Ved hjelp av programvare som for eksempel Microsoft Power BI og Google Analytics kan dataene også tilrettelegges for rapportering og visualiseres. Dataene kan sammenstilles med andre tilgjengelige data, for eksempel data fra egen CRM-løsning eller salgshistorikk fra nettbutikk. All data du samler inn kan brukes i rapportering og analyse.

I Power BI får du et instrumentbord og et sett med rapporter som gir innsikt i blant annet nettstedstrafikk og brukerdimensjoner. Du kan samhandle med instrumentbordet og rapportene. Dataene blir automatisk oppdatert én gang per dag.

Rapporten gir god innsikt i trafikk

Rapportene du genererer gir markeds- og salgsavdelingen god innsikt i om aktivitetene de har gjennomført møtte forventningene eller ikke. Bruk denne informasjonen til å forbedre dine initiativer og øke verdien du sitter igjen med.

New call-to-action