Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg en best mulig funksjonalitet og brukeropplevelse.
Du kan lese mer om hvordan vi bruker informasjonskapsler i vår personvernerklæring. Ved å fortsette og benytte siden aksepterer du vår bruk av cookies.

×
Digitalisering

Digital transformasjon og ledelse

Business kids2-1

Vi deltok nylig på arrangementet Digital transformasjon og ledelse 16. oktober, sammen med over 240 ledere og IT-sjefer i Norge. Målet med konferansen er å øke forståelsen for at digital transformasjon må eies av ledelsen i selskapene.

En vellykket digital transformasjon er en kontinuerlig reise som innebærer endring av tenkemåte, bedriftskultur, organisasjon, innovasjon, forretningsmodell, allianser/samarbeid og ikke minst handler det om et nærmest manisk kundefokus. Dette er med andre ord kjernen av selve forretningen, og derfor er det ledelsen og styret som må eie og drive denne prosessen. På scenen var vår egen administrerende direktør, Hege Støre, sammen med toneangivende talere fra både akademia, privat sektor og fra andre leverandører. 

Hege Støre fra Visolit Norway AS og Kristine Beitland fra Microsoft utfordret tilhørerne med krav om en kraftfull satsing på kompetanseløft for å sikre bedre fart på digitaliseringen i Norge. 

Budskapet var klart: Kompetanseutfordringen må løses for at Norge skal kunne opprettholde konkurransekraft! Støre og Beitland trakk frem tre grep som umiddelbart må gjøres: 

  1. Kompetanseløft er et felles ansvar
    Det er et riktig steg å tilby støtte via Lånekassen for eldre med jobb, men vi tror at sterkere lut må til—og en felles dugnad må til av både arbeidsgivere, myndigheter, partene i arbeidslivet og den enkelte arbeidstaker! 
  2. Norge bør etablere et disrupsjonsråd, slik de gjorde i Danmark, for å samle alle de viktige kreftene rundt samme bord, samtidig som vi får med partene i arbeidslivet! Da vil vi kunne sette et trøkk på teknologirevolusjonen- der statsministeren eier og tar lead. Vi burde gjøre slik Danmark har gjort også med den danske AI strategien, der de har tallfestet ambisjonene- hvorfor har vi ikke gjort som Danmark? Vi sikrer oss først gjennomføringskraft ved å sette midler og hoder bak! 
  3. Nå må det være vilje til å prioritere tiltakene i budsjettene. Nå har det kommet mange gode strategier fra myndighetshold, nå gjelder det å gjennomføre! De siste årenes statsbudsjetter har ikke gitt en teknologirevolusjon, og fremover må vi forvente en sterk prioritering av kompetanse for å rigge Norge bedre. Kanskje bør digitaliseringsministeren også få et eget departement, for å sikre fokus og gjennomføring. Dette kommer vi i Visolit og Microsoft til å følge med på også fremover.


Sterke fortellinger om endringskraft fra to av våre kunder, Grieg Seafood og Mestergruppen

Chief Transformation Officer i Mestergruppen AS, Torbjørn Larsen, understreket at det aldri har vært viktigere for bedriftene å ha en strategisk forestilling av hvilken posisjon de bør ha, og hvem de er til for. CIO Trond Kathenes i  Grieg Seafood fortalte om en lakseoppdretters digitale reise, og hvordan digital endring må eies av ledelse og involvere menneskene i organisasjonen!

Det ble også tid til å snakke med deltakerne og leverandørene i pausene, og vi deltok med stand med våre dyktige rådgivere for å være tilgjengelige for deltakerne.

Konferansen ga oss nyttig kunnskap og erfaring, som vi tar med oss i det videre arbeidet med digital transformasjon, både i egen virksomhet og i arbeidet med våre kunder!