Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg en best mulig funksjonalitet og brukeropplevelse.
Du kan lese mer om hvordan vi bruker informasjonskapsler i vår personvernerklæring. Ved å fortsette og benytte siden aksepterer du vår bruk av cookies.

×
Skyløsninger

Få oversikt over hva IT-miljøet i skyen koster deg

Både små og store virksomheter må ha oversikt over IT-miljøet. Kostnadene for bruk og lisenser kan øke raskt, hvilket mange virksomheter erfarte da de måtte omstille seg som følge av pandemien i 2020. Med en riktig plattform og en stabil IT-partner er det enklere å sikre at du aldri mister kontrollen over kostnadene ved bruk av skytjenester.

I løpet av de siste årene har flere og flere selskaper flyttet infrastrukturen for IT fra et lokalt miljø til skyen. Dette skyldes først og fremst de mange fordelene virksomheter får ved å bruke skytjenester, som for eksempel bedre sikkerhet, mer fleksibilitet og skalerbarhet.  

Men da pandemien brøt ut for fullt i begynnelsen av 2020 ble enda flere virksomheter «tvunget» til å flytte infrastruktur og applikasjoner til skyen, blant annet for å kunne gi de ansatte muligheten til å jobbe hjemmefra. Dette skjedde uten at selskapene hadde fått tid til å tenke nøye over hva de ønsket å oppnå med overgangen til skyen og hvordan dette kunne påvirke selskapets kostnader. 

New call-to-action

Kostnadseffektivt, men krever kostnadskontroll

En av fordelene som ofte nevnes når det er snakk om skytjenester er hvor kostnadseffektivt det er sammenlignet med mer tradisjonelle løsninger for IT-drift og lagring. Det er imidlertid viktig å være klar over at kostnadseffektivitet ikke handler så mye om selve flyttingen til skyen, men om de mange alternativene som finnes i skyen sammenlignet med mulighetene du har i et lokalt IT-miljø.

Det kan for eksempel være at du av og til har behov for å ha tilgang til en arkiveringstjeneste. Dette behovet kommer sannsynligvis ikke til å være like stort 24 timer i døgnet, hele året. Da er det en fordel om denne tjenesten kjøres i skyen fordi du kan be leverandøren din om å slå den av og på etter behov, slik at det ikke er en unødvendig kostnad for dere når den ikke er i bruk.

Ved å ha full kontroll over hvilke lisenser som er aktive, hva som må brukes og når, og ved å ha en plattform som ikke tillater deg å starte et abonnement som koster store summer hver måned vil du enklere kunne beholde kontrollen over kostnadene.

Få hjelp fra en partner for bedre kostnadskontroll

Før kunne ikke selskaper som valgte å tjenesteutsette sin IT-drift få innsikt i forbrukskostnadene. Dette ble fullstendig administrert av deres IT-leverandør. I dag er det annerledes. Både IT-leverandøren og selskapet som har tjenesteutsatt sin IT-drift har tilgang på denne informasjonen. Det er også fullt mulig for selskaper å administrere og ha oversikt over kostnadene helt på egenhånd ettersom det finnes plattformer for dette i dag. Men det krever både tid og kunnskap.

Dersom du selv ønsker å administrere kostnadene i skyen må du for eksempel ha innsikt i og full kontroll over hva som er en relevant struktur og nødvendige data for akkurat din virksomhet. Uten denne kontrollen er det en risiko for at du sitter igjen med tall på et papir istedenfor en oversikt som kan danne grunnlaget du trenger for å opprettholde kostnadskontrollen.

Det er med andre ord ikke alltid en enkel oppgave å holde oversikt over kostnadene i skyen. Dette er en av hovedårsakene til at det kan være fordelaktig å ha en partner å støtte seg på. Partneren du velger trenger ikke bare være en leverandør som gir deg det du ber om; det kan også være en partner du diskuterer og sparrer med.

Det er også viktig at din partner er proaktiv, jobber for å opprettholde kontrollen over selskapets forbruk og hele tiden ønsker å utvikle din virksomhet. Når du har funnet riktig partner kan du føle deg helt trygg på at fagfolk som er eksperter på området har kontroll på at din virksomhet ikke mister oversikten over IT-kostnadene.

Cost Control and Optimization Azure

Visolits kostnadskontrolltjeneste heter Cost Control and Optimization Azure. Dette er en tjeneste som er basert på og komplementerer Azures verktøy med analyse av alle Azure-komponenter og arbeidsmengde. Basert på konfigurasjon, bruk og trender hjelper tjenesten virksomheter med å optimalisere sine eksisterende kostnader for komponenter og arbeidsmengde. Informasjonen og anbefalingene blir deretter sammenstilt i en rapport som vi i Visolit regelmessig, for eksempel kvartalsvis eller månedlig, deler med våre kunder.

Når du implementerer vår kostnadskontrolltjeneste, velger du først og fremst et alternativ (basic eller business). I forbindelse med dette gjennomføres det også en såkalt tagging, en klassifisering, som deretter danner grunnlaget for den månedlige rapporteringen av kostnader. Det er også mulig å sette opp retningslinjer for kostnadskontroll som sørger for at Azure, dersom kostnadene begynner å nærme seg den øvre grensen, sender ut varsler før de blir for høye.

Vi i Visolit har lang erfaring og bred kompetanse i Azure og jobber alltid sammen med våre kunder for å videreutvikle deres virksomhet med denne plattformen.

New call-to-action