Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg en best mulig funksjonalitet og brukeropplevelse.
Du kan lese mer om hvordan vi bruker informasjonskapsler i vår personvernerklæring. Ved å fortsette og benytte siden aksepterer du vår bruk av cookies.

×
Outsourcing

Slik lykkes du med outsourcing

Selv om outsourcing, eller tjenesteutsetting, av IT-driften kan gi virksomheten mange fordeler, finnes det også noen fallgruver enhver leder bør se etter på veien mot en vellykket tjenesteutsetting.

I denne artikkelen kan du lese mer om noen av disse fallgruvene. Du får også innsikt i noen av de fremste fordelene med å ha en IT-partner i ryggen dersom din virksomhet bestemmer seg for å tjenesteutsette sin IT-drift.

Tjenesteutsetting før og nå

Det er mange grunner til at virksomheter velger å tjenesteutsette sin IT-drift. Hva det viktigste argumentet for å tjenesteutsette er, har endret seg over tid. For en stund siden var det for eksempel mer vanlig at virksomheter hadde egne, dedikerte IT-avdelinger og at tjenesteutsetting ble sett på som det å flytte IT-personell ut av virksomheten.

I dag fungerer det ikke nødvendigvis på denne måten. Nå er det stadig oftere at IT-avdelingen befinner seg utenfor virksomheten. Dette fører til at det er flere personer som er involvert i virksomhetens IT-drift og IT-løsninger og færre som har den «spesialistkompetansen» som tidligere var å finne på en IT-avdeling. Nå er det også mer vanlig å tjenesteutsette IT-driften, fordi det er for vanskelig og tidkrevende for virksomheter å henge med på den raske utviklingen i teknologien. Det å bli hengende etter på utviklingen kan blant annet føre til at virksomheter mister viktige konkurransefordeler. Uavhengig av årsak vil de fleste oppleve store gevinster ved å tjenesteutsette IT-driften dersom det gjøres på riktig måte.

Bekymringsfri IT-drift og tid til kjernevirksomheten

I dag stiller vi høye krav til den teknologien vi bruker. Vi forventer at IT-løsninger fungerer, uavhengig av om vi jobber hjemmefra, på kontoret eller på reise. Her ligger en av de aller største fordelene med å tjenesteutsette IT-driften. En IT-leverandør vil sørge for at virksomhetens IT-løsninger gjør nettopp det – fungerer helt bekymringsfritt uansett hvor den ansatte befinner seg.

[LES] KUNDENE FORTELLER- SLIK LØFTET VI VIRKSOMHETEN

Tjenesteutsetting av IT-driften frigjør også tid til å fokusere på kjernevirksomheten. Ingen kan være eksperter på alt, og virksomheter vil tjene mye på å bruke så mye tid som mulig på det de kan best og la en profesjonell IT-leverandør ta seg av driften. På den måten vil tjenesteutsetting også kunne føre med seg mer effektiv bruk av ressurser og mer kontroll på utgiftene.

Les mer: Hvordan velge mellom intern drift eller outsourcing til skyen?

Unngå de vanligste fallgruvene ved tjenesteutsetting

For at tjenesteutsettingen av din IT-drift skal bli så vellykket som mulig, er det viktig å ta høyde for at veien dit ikke nødvendigvis vil være helt rett frem. Det kan være at du må ta noen omveier for å unngå de største fallgruvene.

Det er først og fremst viktig å huske på at selv om du har tjenesteutsatt deler av IT-driften ved en tidligere anledning, kan det være at det dukker opp nye utfordringer denne gangen. Du vil også kunne møte på mange spørsmål som du er nødt til å ta stilling til underveis. Det kan for eksempel være spørsmål relatert til hva som skal gjøres, når det skal gjøres og hvilket alternativ som vil gi dere det beste resultatet.

Vår erfaring som IT-partner er at listen med spørsmål fort kan bli lang, og at de aller fleste virksomheter har mye å tjene på et samarbeid med en erfaren IT-partner og rådgiver i denne fasen.

Dersom virksomheter velger å tjenesteutsette IT-driften «på egenhånd», uten bistand og rådgivning fra en erfaren aktør, hender det ofte at de ender opp med å fokusere for mye på teknologien og dermed bruke unødvendig mye tid på å styre denne. Dette kan forhindre at virksomheten kommer videre i prosessen.

Vi minner om at teknologien er en del av en større helhet når det er snakk om tjenesteutsetting. Målet er ikke å innføre ny teknologi i seg selv, men å opprette en ny funksjon i virksomheten, dekke et behov og legge et grunnlag for innovasjon og digital transformasjon. Det er det viktig å huske på dersom dere nå skal gå inn i en prosess hvor dere vurderer å tjenesteutsette IT-driften.

Les mer: Tre kunder forteller: Derfor outsourcet vi IT-driften.

Finn riktig IT-leverandør for din virksomhet

Den mest smidige fremgangsmåten for virksomheter som skal tjenesteutsette hele eller deler av sin IT-drift, er å få hjelp av eksterne eksperter. Derfor vil neste steg etter at beslutningen om å tjenesteutsette IT-driften er tatt, være å kontakte én eller flere aktører for å få lære mer om de ulike leveransene.

Hvordan tjenesteutsettingen drives og organiseres kan variere fra leverandør til leverandør, og kommer an på hva leverandøren har spesialisert seg på. Det kan for eksempel være at leverandøren er spesialisert på skytjenester eller at de har et spesifikt syn på hvordan support skal gjennomføres, som passer spesielt godt for din virksomhet.

Det kan være en fordel om leverandøren du vurderer å benytte deg av kan levere en omfattende supporttjeneste til brukerne, uansett hvor feilen ligger. Dette kalles gjerne SPOC. På den måten slipper du og dine ansatte å kontakte flere ulike personer hos flere leverandører for å få den hjelpen dere trenger.

Det vil i tillegg være en hensiktsmessig å undersøke om leverandøren kan bistå deg med den hybrid leveranse om det skulle være behov for det. En hybrid leveranse innebærer at leverandøren kan hjelpe deg med å flytte deler av IT-miljøet over til skyen, samtidig som de også ivaretar og bistår med det tradisjonelle IT-miljøet som fremdeles skal driftes lokalt.

Når du undersøker leverandør for tjenesteutsetting av IT-driften er det også viktig at du orienterer deg i markedet og får oversikt over hvilke alternativer og tjenester som er tilgjengelige. Dersom det senere blir behov for en anskaffelse gjelder det at virksomheten din kan overlevere så mye informasjon om dagens situasjon som mulig til den potensielle leverandøren. Dette vil i stor grad påvirke samarbeidet og sikre at det blir så bra som mulig. Sørg derfor alltid for å være ærlig om eventuelle mangler og informer om hvor og hvorfor det finnes friksjon i dag.

En leverandør som kan være en partner

En dyktig og erfaren IT-leverandør legger ned mye tid og arbeid i å lære å kjenne sine kunder og deres virksomhet. Dette er nødvendig dersom leverandøren skal kunne få en dyp forståelse for virksomhetens behov og mål.

For oss i Visolit er dette en godt innarbeidet rutine. Vi jobber alltid mot et partnerskap med vår kunder. Dette sørger for at våre kunder kan fokusere fullt og helt på sin kjernevirksomhet, samtidig som vi kan fokusere på det vi gjør best – levere optimale IT-løsninger gjennom veiledning basert på kompetanse og erfaring.

New call-to-action