Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg en best mulig funksjonalitet og brukeropplevelse.
Du kan lese mer om hvordan vi bruker informasjonskapsler i vår personvernerklæring. Ved å fortsette og benytte siden aksepterer du vår bruk av cookies.

×
Hjemmekontor

Tips til en god arbeidshverdag når du jobber hjemmefra

Å jobbe effektivt fra hjemmekontor krever, selv i en vanlig hverdag, gode rutiner og struktur. Fristelsen til å gjøre andre ting kan være stor, og situasjonen med Korona gjør det ikke enklere for oss.

Med bekymringer og uro for situasjonen, stengte barnehager og skoler, familie i risikogrupper, mangel på gode arbeidsbord hjemme osv. er det enda viktigere å lage gode rutiner for arbeidshverdagen.

Vi ønsker derfor å dele noen tips for å etablere god struktur på hjemmekontoret:


  1. Sett deg klare mål for dagen, og uken.

  2. Kom i gang til vanlig tid og lag en fast rytme. Stå opp, kle på deg og spis frokost til samme tider som du ellers ville gjort. Dette kan gjøre mye med ditt modus, og følelsen av å være på jobb.

  3. Pass på at du har en god arbeidsstilling. Ekstern skjerm og tastatur kan hjelpe ekstra godt for rygg og nakke ved at blikket løftes. Endre arbeidsstilling noen ganger om dagen.
  4. Forsøk å skille på når du jobber, og når du har fri. Har du mulighet, benytt gjerne et eget rom eller egen sone til arbeidssted for å lage et tydeligere skille.

  5. Har du barn hjemme? Da er det ekstra viktig å etablere gode rutiner for å klare å fokusere på oppgavene som skal gjøres. Vurder om du kan starte dagen tidligere og få noe unna før de trenger din oppmerksomhet, og om du kan ta igjen noe på ettermiddagen.
  6. Ring kollegaer eller bruk Teams og lignende verktøy for videochat for det du ellers ville gått til vedkommende og spurt om. Mye løses mer effektivt om vi snakker sammen, og påfyll av sosial kontakt kan gi deg inspirasjon og motivasjon.

  7. Ta korte pauser og få frisk luft. Sørg for at du ikke blir sittende for lenge stille. Legg gjerne inn noen korte gåturer ute i løpet av dagen. Da fungerer hodet bedre. Skal du ha et telefonmøte? Vurder om du kan kombinere det med en gåtur. Kreativiteteten øker med fysisk aktivitet så det er en win-win!

  8. Sett av tid til å ta deg en lunsjpause. Uten mat og drikke, duger kroppen ikke. Spis lunsj mens du er online med kollegaer du ellers treffer i lunsjen, eller nyt den ute fremfor på sofaen så får du også påfyll av frisk luft.

  9. Har du for mye å gjøre? Snakk med lederen din og få hjelp til å prioritere. Tenk over hva som har størst verdi, og hva som får størst konsekvens om vi lar være å gjøre det akkurat nå?

  10. Rydd bort «jobb» når arbeidsøkten er over. Det er spesielt viktig dersom hjemmekontoret også er familiens middagsbord.

Les også:

7 ting å huske på når du jobber i Microsoft Teams

Anbefalinger for sikkert hjemmekontor