Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg en best mulig funksjonalitet og brukeropplevelse.
Du kan lese mer om hvordan vi bruker informasjonskapsler i vår personvernerklæring. Ved å fortsette og benytte siden aksepterer du vår bruk av cookies.

×
Digitalisering

Gode integrasjoner øker din innovasjonstakt!

Det er nesten ikke mulig å snakke om digitalisering uten å nevne integrasjoner. Mange virksomheter bruker flere digitale systemer og plattformer i sin daglige drift. Disse virksomhetene, kan – og vil – tjene mye på at systemene de bruker kan forstå hverandre og fungere sammen. iBiz Solutions, som inngår i Visolit-konsernet, har utviklet en unik, markedsledende leveransemodell innen integrasjoner. 

Som spesialister innen integrasjon og IT-arkitektur hjelper de omtrent 80 medarbeiderne på iBiz Solutions’ fire kontorer virksomheter i Norge og Sverige. iBiz Solutions har kunder i alle bransjer, men byr allikevel på en nisje innen sitt fagfelt:

 Innen integrasjoner jobber vi primært med Microsoft-baserte løsninger. Her vil vi være blant de beste. Vi er Microsoft Gold Partner i Application Integration og Cloud Platform, så vi kan både gjennomføre integrasjoner on prem og i skyen, forteller Henrik Rollvén, salgssjef hos iBiz Solutions.

Han legger til at valget på å ikke spesialisere seg innenfor én bransje er bevisst: 

 Vi vil bli utfordret og lære oss noe nytt hele tiden. Jeg vil si at de grunnleggende kravene i de aller fleste bransjer er de samme, selv om det er selvsagt noen variasjoner fra bransje til bransje. Det vil for eksempel være varierende krav til privacy, altså integritet, innen helse, omsorg og bank.

Nysgjerrig på integrasjoner? Kontakt oss!

Nullvisjon for hendelser 

Hvordan skiller iBiz Solutions leveranse på integrasjoner seg fra konkurrentene? Jonatan Wirdegård er leder for Application Integration Maintenance (AIM) i iBiz Solutions og sier at de fleste IT-selskaper som tilbyr integrasjoner i dag riktignok også kan tilbyr styringstjenester.

 Det som skiller oss fra våre konkurrenter er vår nullvisjon på hendelser.  Denne kaller vi «AIM Higher» og med det mener vi at vi sikter høyere. Vi vil ikke 

at det skal oppstå noen hendelser etter av vi har satt integrasjonen i drift. Istedenfor å slukke branner vil vi levere nytte og verdi, sier han. 

Nytten Wirdegård omtaler her oppstår blant annet gjennom iBiz Solutions Integration Insights. Her produseres regelbundne rapporter som deles med kundeneVia Self Service Portal har kundene også mulighet til å følge med på resultater i realtid slik at de raskt kan oppdage nye trender og tendenser. 

  Her får kunden ukentlig innsikt i situasjonen og mulighet til å oppdage nye muligheter. Når man skal forbedre prosesser og resultater er det mye verdi i å følge med på trender og tendenser. Dette er en proaktiv tilnærming. På lang sikt er det også mulig å bruke funksjonene til å jobbe preventivt slik at hendelser ikke oppstår. Vi kan endre oppsett og innstillinger og justere underveis, forteller Wirdegård. 

Som en tredje spesialitet hos iBiz Solutions nevner Wirdegård det at selskapet tilbyr en tjeneste for flere plattformer. 

 Vi vil at kundene våre skal føle seg trygge, uansett om de opererer on prem, i skyen eller et hybrid miljø. 

Vil bort fra inntrykket om at styring av integrasjoner er dyrt 

iBiz Solutions’ ambisjon er soleklar: Alt skal fungere så bra som mulig og man skal ha mulighet til å finne nåla i høystakken. Dette er viktig ettersom mange kunder har en oppfatning av at det er dyrt med styring av integrasjoner. 

 Det vanligste spørsmålet jeg får fra kunder og prospekter er «Hvordan kan jeg sikre at integrasjonsprosjektet blir kostnadseffektivt?». Ta for eksempel et bytte av EPR-system. Dette er noe som må gå raskt, være trygt og ikke overskride et visst budsjett, forteller Rollvén. 

Som regel er det noe annet enn selve integrasjonen som driver opp prisen.

 Prisen går opp hvis man i begynnelsen av prosjektet jobber dårlig, tar forhastede beslutninger eller har et kortsiktig perspektiv. Vår nullvisjon er vår måte å sikre at styringskostnaden holdes nede, legger Wirdegård til. 

iBiz Solutions’ kompetanse strekker seg fra statusanalyser, planlegging og utvikling til lansering, å sette integrasjonen i drift og utvikling. I leveransen satser iBiz Solutions på repeterende, standardiserte API-er for å oppnå agile, enkle og raske integrasjoner. 

 iBiz Solutions er til for å hjelpe virksomheter med å skape effektiv styring gjennom et moderne integrasjonsmiljø. Vår metodikk er gjennomtestet og veldefinert. Alt vi gjør følger klare retningslinjer. Integrasjon handler i grunnen om å tilrettelegge for innovasjon og fleksibilitet, sier Rollvén. 

Jobber proaktivt med styring og overvåkning av hendelser 

Hos iBiz Solutions skiller man mellom en hendelse og en proaktiv hendelse. I sin rapportering til kunder vises andelen innrapporterte hendelser opp mot de som skapes automatisk av systemet. SLA-ene ligger også koblet til dette. Alt gjøres med et mål om å være effektiv og rask til å agere.

 Microsoft Azure Monitor er et utmerket verktøy for å kunne bygge integrasjoner som kan styres. Vi bruker også Nodinite for logging og monitorering og for å skape forretningsverdi. Dette er en plattformnøytral funksjon som passer bra om man ønsker å flytte en on prem-integrasjon til skyen, sier Wirdegård. 

Microsoft Azure Monitor

Mer som en partner enn som en leverandør 

iBiz Solutions er stolt over at selskapet har bygget opp langvarige kunderelasjoner. De mest trofaste kundene har hengt med i over ti år, det vil si helt siden selskapet ble grunnlagt i 2008. 

 Vi er en one stop shop innen integrasjoner. Når vi går inn og gjør et kundeprosjekt er det et langvarig engasjement. Våre team består av en integrasjonsansvarlig med mandat hos både oss og kunden, en arkitekt og et konsulentteam som jobber med utviklere og testere. Når det er på tide å styre integrasjonen tar vårt AIM-team med kundeansvarlig og tekniker over ansvaret. Teamene kan alltid skaleres både opp og ned etter behov. Det er kompetansen og fleksibiliteten som er grunnen til at de fleste av våre kunder blir hos oss lenge. 

Wirdegård avslutter:

  En IT-arkitekt er viktig i begynnelsen av et kundeprosjekt, men litt lenger ut i prosjektet er det behov for kompetanse innen styring. Vi har alltid kompetansen som kreves for å levere på et høyt nivå og er ikke avhengige av enkeltpersoner  teamene våre er større en individet. Takket være våre gode kunderelasjoner er det enklere for oss og våre kunder å finne de gode løsningene som fremmer utvikling av både kundens virksomhet og vår leveranse. 

Eksperthjelp skaper grobunn for innovasjon

Digitalisering byr på mange spennende muligheter som maskinlæring, kunstig intelligens og tingenes internet(IoT). Men innovasjon og utvikling oppstår først når plattformene og systemene snakker sammen via en integrasjon. Kun da kan selskapets konkurransekraft økes gjennom tjeneste- og produktutvikling. Vårt råd er derfor: Få hjelp av en ekspert. 

Visolit er erfarne eksperter  skyløsninger. Våre kollegaer i iBiz Solutions er markedsledende innen integrasjoner. Med oss som partner får du tilgang til flere forretningsmuligheter – samtidig som du alltid har en betryggende forutsigbarhet og et tydelig kostnadsbilde. Rådgiverne hos Visolit hjelper deg også med å øke innovasjonstakten i din virksomhet. Kontakt oss gjerne for en samtale.