Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg en best mulig funksjonalitet og brukeropplevelse.
Du kan lese mer om hvordan vi bruker informasjonskapsler i vår personvernerklæring. Ved å fortsette og benytte siden aksepterer du vår bruk av cookies.

×
Digitalisering

Utnytter du mulighetene i lisensene du betaler for? 

Office 365 er blitt den foretrukne samhandlingsplattformen for svært mange bedrifter. Plattformen sikrer at programmene og verktøyene du bruker er integrert med hverandre og fungerer optimalt sammen.

For en stor andel av norske virksomheter er det en selvfølge å bruke Office 365, men mange som har Office 365-lisenser utnytter bare en brøkdel av mulighetene som finnes i plattformen. Mange er usikre på hvordan de inkluderte verktøyene kan brukes aktivt som en del av arbeidsdagen og hvilke gevinster de gir.

[SJEKKLISTE] VELG RIKTIG TEKNOLOGIPARTNER

Derfor vil vi én gang i måneden dele våre beste tips om Microsofts verktøy. Vi begynner med å gi en oversikt over de vanligste og mest nyttige verktøyene de aller fleste virksomheter har tilgang på, men ikke nødvendigvis bruker optimalt.

OneNote

I løpet av en arbeidsdag blir det produsert en hel del møtenotater, huskelister og andre korte tekster. Det kan være idéer som plutselig dukker opp eller kommentarer fra en kollega. Hvor skal du lagre disse notatene så du finner tilbake til dem når behovet melder seg?

OneNote er et av de mest grunnleggende Microsoft-programmene og dermed også et av de aller mest nyttige. Her er det enkelt å organisere notatene dine slik at du enkelt finner tilbake til dem, du kan redigere dem og fremheve det viktigste, og du kan dele og samarbeide med andre.

OneDrive

Arbeidsdagen tilbringes ikke lenger på ett sted. Vi flytter mye på oss og har behov for tilgang til filene våre fra mer enn en enhet.

Med OneDrive får du trygg fillagring, sikker deling og én enkelt plattform for samarbeid. Med alle filene dine lagret i skyen kan du enkelt finne fram til dem når du har behov for det uansett hvilken enhet du bruker, og du kan dele dem med hvem du vil.

Les mer: Jobb mer effektivt med Microsoft Teams.

Kaizala

I dag avhenger lønnsomhet, nye innovasjonsmuligheter og en konkurransedyktig posisjon av at all kommunikasjonen er rask, brukervennlig og sikker. PCen er ikke lenger vårt fremste verktøy for å oppnå dette. Mobiltelefonen har i stor grad tatt over denne rollen.

Kaizala er en app som er integrert med Office 365 og kompatibel med både iOS og Android. Appen gjør det mulig for kollegaer å kommunisere på en naturlig måte. Det er også en god plattform for jobb-behandling, formidling av arbeidsoppgaver samt deling av filer og dokumenter.

Sway

Deling av kunnskap og kompetanse er noe av det viktigste vi gjør løpet av en arbeidsdag. Det er viktig at måten vi deler og presenterer på ikke bare er profesjonell, men at det også er raskt og enkelt å lage presentasjonene.

Med Sway er det enkelt å lage profesjonelle presentasjoner og dokumenter. I programmet følger det en rekke maler til både intern og ekstern bruk, men du har også muligheten til å lage presentasjoner fra bunnen av.

Planner

Alle virksomheter har behov for et system for å organisere prosjekter og arbeidsoppgaver som skal gjennomføres. Det er en stor fordel om dette programmet kan integreres med de andre programmene virksomheten bruker daglig, slik som e-post, kalender og kommunikasjonsverktøy.

Planner er integrert med programmene i Office 365-pakken og utviklet med tanke på virksomheter som har behov for å organisere gruppearbeid hvor flere personer er involvert. Med Planner er det enkelt å organisere arbeidet, tildele og følge opp oppgaver i prosjekter og team. Oppgaver tildeles i form av kort, og brukeren kan selv organisere sine oppgaver på flere måter. Det er også en stor fordel av verktøyet er svært brukervennlig og gir en god visuell oversikt.

Stream

Når du skal holde møter eller arrangere opplæring hender det ofte at det er behov for en plattform for å dele videoer.

Med Stream er det enkelt å dele videoer fra alle enheter. Du kan tilpasse videoene med undertekst, automatteksting for hørselshemmede og bruke ansiktsgjenkjennelse ved behov.

Forms

Tilbakemeldinger er viktige for virksomheter som ønsker å forbedre seg. Det er viktig at både ansatte og kunder har en arena hvor de kan få sagt sin mening.

Med Forms kan du enkelt lage tilpassede og merkevarerelaterte undersøkelser og spørrekonkurranser for dine ansatte og kunder. Verktøyet gjør det mulig å se sammenhenger som det ellers krever mye å få innsikt i. Microsoft Forms er enkelt å bruke, fungerer optimalt på tvers av alle enheter og er integrert med dine mest sentrale Microsoft-programmer.

Power Apps

I komplekse virksomheter er det avgjørende at avdelingsledere og andre har mulighet til å få oversikt over den til enhver tid gjeldende situasjonene. Data samles inn hele tiden og det er viktig for virksomheten at den kan oppdateres og lagres fortløpende.

Med Power Apps fra Microsoft kan du enkelt bygge dine egne apper, spesialtilpasset din virksomhets behov. Alle data som samles inn kan visualiseres med Power BI og presenteres for alle eller en utvalgt gruppe.

Les mer: Hva er Power BI? Vi gir deg oversikten.

Delve

Deling av kunnskap og kompetanse blir stadig viktigere i det moderne arbeidslivet. Med Office 365 er mulighetene for å dele mange, men for å kunne ha oversikt over alle tilgjengelige ressurser har du behov for en plattform hvor alt er samlet og søkbart.

Delve er en slik plattform. Plattformen er skybasert, og gir blant annet innsikt i hvilke dokumenter du og de du samarbeider med har jobbet med og delt med hverandre den siste tiden. Verktøyet henter informasjon og innhold fra integrerte Microsoft-programmer og gjør informasjonen visuelt oversiktlig.

Dette innlegget er ment som en kort innføring i Office 365-programmer du kanskje ikke kjente så godt til. I de nærmeste månedene kommer vi til å beskrive flere av disse programmene i nærmere detalj. I mellomtiden kan du gjøre deg mer kjent med dem for å effektivisere hverdagen for dine egne brukere.

New call-to-action