Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg en best mulig funksjonalitet og brukeropplevelse.
Du kan lese mer om hvordan vi bruker informasjonskapsler i vår personvernerklæring. Ved å fortsette og benytte siden aksepterer du vår bruk av cookies.

×
Attendo

Et givende partnerskap hvor IT styrker virksomheten

Attendo er Nordens ledende omsorgsselskap med over 24 000 ansatte i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Siden oppstart for 30 år siden har flere og flere kommuner valgt å samarbeide med private omsorgsselskaper som Attendo for å dekke sine lokale omsorgsutfordringer.

I dag er Attendo lokalisert på rundt 700 steder i Norden, og kan i tillegg til eldreomsorg også tilby individuell omsorg, familieomsorg og omsorg for mennesker med nedsatt funksjonsevne.

FÅ OVERSIKT OVER VIRKSOMHETENS IT-MILJØ OG VEKSTMULIGHETER

Attendo har Visolit som skypartner og IT-leverandør. Samarbeidet har lang historie og ble nylig fornyet gjennom en relasjonsbasert avtale mellom partene. Visolit leverer drift av forretningskritiske applikasjoner, klienthåndtering og sikkerhetsløsninger. Visolit fungerer også som rådgiver i saker knyttet til utviklingen av Attendos IT-virksomhet.

Oskar Hägglund er IT-sjef i Attendo. Han understreker at formålet med IT-avdelingen er å skape den beste IT-driften i bransjen.

– IT er en viktig del av Attendos arbeid for å kunne gi best mulig pleie og høyest mulig kvalitet per skattekrone. IT og teknologi er nødvendige ingredienser for å nå det overordnede målet om at Attendo skal ha de mest fornøyde kundene, de mest fornøyde medarbeiderne og bli verdsatt av myndigheter og eiere, forteller Hägglund.

Hägglund forteller hvordan Attendo arbeider for å sikre best mulig pleie per skattekrone.

– Vi styrker individet med det vi kaller individualisert omsorg. Vi har planleggingssystemer som gjør det mulig for oss å levere omsorg basert på hva den enkelte faktisk trenger. Med Visolit som partner får vi raskere digitalisering, og med fleksible og stabile IT-løsninger får virksomhetsledere og omsorgspersonell mer tid med sine kunder og pasienter. Den effektive IT-plattformen vi får fra Visolit gjør oss mer effektive, mer mobile og sikrere.

Les mer: Slik ivaretar Visolit din sikkerhet når hele virksomheten er i skyen.

Givende partnerskap med helhet og langsiktig perspektiv

Hägglund forteller hvordan sikkordet for virksomheten er at det skal være enkelt å gjøre det rette.

– Attendos stab og IT-avdeling må levere IT-tjenester slik at alle ansatte som gjør en fantastisk jobb med våre kunder og pasienter ikke trenger å være IT-eksperter. Teknologien må være robust, skalerbar og fleksibel. Dette gjør det enkelt for oss å gjøre det rette, understreker Hägglund.

Samarbeidet med Visolit går tilbake mange år og grunner i en relasjonsbasert avtale med gode og klare spilleregler for forholdet mellom partene.

– Det er mer anstrengende å opprettholde en relasjonsbasert avtale, men det er mye mer givende. Det er et reelt partnerskap. Vi graver ikke i hverandres feil, men ser et helt og langsiktig perspektiv i avtalen. Vi har etablert nye samarbeidsfora, blant annet for arkitektur, sikkerhet og økosystem, slik at Visolit kan være en del av vårt «digitale veikart» sammen med andre viktige underleverandører, sier Hägglund.

– Visolit har en høy forståelse for hvordan vi tenker og hvordan vi planlegger frem i tid. Visolit vil også hjelpe oss på digitaliseringsreisen vår, og det krever en høy forståelse for våre behov og for hvordan Attendo kan bli en enda bedre virksomhet, sier Hägglund.

Hägglund sier at det gode samarbeidet mellom Attendo og Visolit er en forutsetning for at de skal nå sine mål.

– Visolits skalerbare plattform, kombinert med en IT-arkitektur preget av en datadrevet tilnærming gjør det mulig for oss å ha en mobil samarbeidskultur. Samarbeidet forutsetter god informasjonssikkerhet og respekt for brukernes personlige integritet, hvor Visolit og Attendo sammen tar et klart utgangspunkt i sluttbruker- og kundeperspektivet.

Verdien av å se med egne øyne

Hägglund er opptatt av verdien av å «se med egne øyne» hvordan de forskjellige aktivitetene i Attendo fungerer.

– Alle ansatte i IT-avdelingen må praktisere i selskapet minst to ganger i året. Vi sitter ikke bare bak en skjerm. Besøkene ute hos virksomheten er nødvendige for å forstå hvordan den fungerer. Du må ha innsikt i det operasjonelle hverdagslivet. Dette er en viktig lederfilosofi hos oss i Attendo, sier Hägglund.

Fremtidsbilde: Digitalisering og automatisering

Hägglund tenker alltid flere år fremover og har en klar strategisk plan. Samarbeidet med Visolit bidrar til å nå virksomhetens mål.

– Målet med samarbeidet med Visolit er å skape bransjens beste IT-løsninger hvor vi får maksimalt med kvalitet. Vi har 16 ansatte som jobber med å utvikle IT-plattformen vår og rundt 30 andre som jobber med IT i vår administrasjon. Dette inkluderer blant annet store systemadministratorer og systemeiere samt lokal support.

– Den virksomheten som har den beste digitale plattformen vil vinne og ha den beste muligheten til å levere den mest etterspurte pleien, sier Hägglund.

Den digitale plattformen legger til rette for arbeidsmetoder og informasjonsdeling mellom virksomheter som ikke møter hverandre hver dag. Dette betyr at ansatte og ledere i Attendo i større grad kan ta beslutninger om tiltak som andre allerede har gått gjennom lokalt, hvilket er en stor fordel.

Hägglund mener at kunnskapsformidling vil gå mye raskere i fremtiden og at det vil bli behov for mindre tid til administrasjon. Dette vil frigjøre mer tid med kunden for personlig pleie.

– Vi i Attendo har ansvar for mange av våre egne eiendommer og i anskaffelser med kommuner blir leverandørens velferdsteknologi evaluert, så dette er selvsagt viktig for oss. Vi jobber blant annet med ansattapplikasjoner som kan lastes ned på mobilen. Dette gjør det mulig for våre ansatte å få den viktigste informasjonen om jobben uten å måtte logge seg inn på en datamaskin. Mobilitet er viktig for Attendo og nå utvikler vi også en applikasjon for pårørende og kunder som kan underlette informasjonsbehovet og digitale tilleggstjenester knyttet til denne applikasjonen, sier Hägglund.

Hägglund understreker at Attendo gjør alt for å minimere byråkrati og at virksomheten prioriterer arbeid med digitalisering og automatisering.

– Digitalisering og automatisering reduserer behovet for innrapportering av data. Vi bruker dataanalyse aktivt som et hjelpemiddel og tar mer ansvar for arbeidsflyten gjennom våre systemer. I fremtiden kan vi se kvalitetsmangler og avvik i sanntid. Det vil gå mye raskere å ta en beslutning. Forbedringsarbeidet tar aldri slutt, men er et kontinuerlig arbeid – som vi gjør sammen med viktige, strategiske samarbeidspartnere som Visolit. Sammen skal vi skape bransjens beste IT, avslutter Hägglund.

New call-to-action

Hva vi kan gjøre for deg

Ta kontakt med oss for en uforpliktende prat

Sammen kan vi gå gjennom dine behov, og videreutvikle dine systemer for å møte morgendagens behov.