Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg en best mulig funksjonalitet og brukeropplevelse.
Du kan lese mer om hvordan vi bruker informasjonskapsler i vår personvernerklæring. Ved å fortsette og benytte siden aksepterer du vår bruk av cookies.

×
Color Line

Med stø kurs og godt samarbeid

Color Line er Norges største rederi i internasjonal passasjer- og godstrafikk til og fra Norge, og blant Europas ledende rederier innen nærskipsfart. Selskapet har en flåte på syv skip, og opererer fire internasjonale linjer mellom syv havner i Norge, Sverige, Danmark og Tyskland. Visolit leverer skytjenester, drift av lokale serverplattformer, nettverk, klienter og mye av øvrig IT-infrastruktur om bord i skipene og på terminalene.

Color Line driver handel, opplevelser og reiseliv, og konkurrerer med flere. – Vi skal gi kundene en god opplevelse, og det skal vi gjøre gjennom god kundeinnsikt og ved å være relevante for kundene. Vi har gjort investeringer i miljø, bærekraft og digitalisering, og for IT-avdelingen er målet klart, det er økt digitalisering for å styrke Color Line, forteller Chief Information Officer Marianne Gade Gørbitz.

[Last ned] E-bok: 5 grunner til at du bør oppgradere nettverket

IT har en viktig strategisk funksjon for rederiet, og CIO Marianne Gade Gørbitz er en del av konsernledelsen.

– Color Line har gjort mye bra, og vi må følge med på det som skjer i markedet. Målet er å skape vekst og lønnsomhet for våre norske eiere. Vi er jo også en kundeservicebedrift som skal skape gode opplevelser for kundene. Det er jo det som gjør at kundene vil komme tilbake til oss, sier Gørbitz.

Standardiserte og faglige prosesser for IT

Det har vært en reise for Color Lines IT-avdeling, fra å ha vært en del av økonomistab, til å bli en egen del av konsernledelsen.

– IT-avdelingen jobber langsiktig og strukturert, og kan vise en god «track record» som gir gjennomslag for smarte investeringer. Gode digitale initiativer krever at man jobber med gode alternativer for å forstå hvilken rekkefølge som er viktig. Hva er viktig å gjøre nå og senere? Våre initiativer er forankret helt i toppen og med bred involvering fra flere fagområder, forteller Gørbitz.

– Vi har fokusert på initiativene som er kommersielt drevet, og få på plass byggeklosser av grunnstruktur for å oppnå tingene vi drømmer om, for eksempel datakvalitet og integrasjonsplattform.

– Color Line har ikke den største IT-avdelingen, og det er viktig å finne ut hva skal vi være gode på og ikke gode på. Derfor får vi hjelp fra eksterne leverandører som for eksempel Visolit, sier Gørbitz.

Kulturen i Color Line er veldig servicepreget, og det å ha en god relasjon til leverandørene er viktig. Maritim bransje er, som flere andre bransjer, nødt til å videreutvikle seg for å være relevante for kundene.

Color-Hybrid-CLL-30596- Foto_OctocopterfilmGlenn_Walmann

Følgende er hentet fra Color Lines IT-strategi:

IT-avdelingen skal være et kompetansesenter og drivkraften bak digitaliseringen av Color Line. Vi skal være pådriver og guide for den digitale reisen Color Line skal fortsette på. I dette arbeidet skal kunden være det sentrale, og kundereisemetodikken benyttes for å sikre kundefokus.

I tillegg har vi definert fire hovedfokusområder:

  • Forretningsnær kompetanse 
  • Digitalisering
  • Endringsdyktighet
  • Right sourcing og levereandørsamarbeid

– Til sammen forteller dette våre ambisjoner og prioriteringer i arbeidet i Color Line og som skal gi gode kundeopplevelser og et lønnsomt Color Line.

– Nye infrastrukturløsninger kommer hele tiden, men er det ikke standardløsninger, er det ikke interessant for oss. Vi stiller krav til Visolit om å komme med nye løsninger og nye konsepter, for Visolit må også utvikle seg og være relevante for oss, slik vi må utvikle oss for å være relevante for våre kunder, forteller Gørbitz.

Skytjenester, nettverk og infrastruktur fra Visolit

I tillegg til skytjenester, leverer Visolit drift av lokale serverplattformer, nettverk, klienter og mye av øvrig IT-infrastruktur om bord i skipene og på terminalene.

– Vi er avhengige av stabil drift, skipene må gå, og forsinkelser går utover passasjerer og vår lønnsomhet. Kundene må få kjøpt det de ønsker, skipene må gå til oppsatt tid, og nettverkene er kjernen i alt dette. Nettverk handler om at systemene våre skal være tilgjengelig hele tiden, noe som krever en sikker og stabil tjeneste.

Visolit forstår kunden godt, og viser evne til å tilpasse seg

Color Line beskriver Visolit som en leverandør som forstår kunden godt, og som evner å tilpasse seg.

 – Vi valgte å fornye med Visolit fordi vi har høye krav til sikkerhet og gode nettverksløsninger, som er viktig for at vi skal kunne videreutvikle oss som rederi. Vi opererer 24/7, og trenger en profesjonell og kunnskapsrik kundeservice som alltid er tilgjengelig, sier Gørbitz.

Les: Color Line fornyer med Visolit

Visolit sørger for at endringer utføres med rett kvalitet, har god incidenthåndtering og god infrastruktur, og en kundeservice med høy løsningsgrad og kompetente medarbeidere. Visolit sørger også for at applikasjonene er relevante, supportert og gir verdi forretningsmessig.

Color Line og Visolit har vært på en reise over de siste fem årene, der alt er byttet på infrastruktur, alt på skip og alt på land, klientversjoner, databaseversjoner, sikkerhetssystemer, brannmurer og optimaliseringsløsninger for nettverket.

– Det er ingen tvil om at kundeteamet i Visolit er mye av grunnen til at vi er fornøyd. Det er jo personer vi har med å gjøre. Visolit viser evne til å tilpasse seg oss, vi kjenner dem og de kjenner oss, vi får den oppmerksomheten vi trenger når vi trenger den.

– Vinn/vinn-situasjoner preger samarbeidsforholdet, som også kjennetegnes av god dialog og at vi sammen finner løsninger. Det handler om kontinuerlig forbedring av prosesser, og at Visolit viser at de forstår oss som kunde, forteller Gørbitz.

Det tette samarbeidet over de siste årene, gir også resultater. Et teknologisk fremtidsrettet skip «Color Hybrid»  er levert, og prosjektet har vunnet flere maritime priser som for eksempel «Project of the year», «Ship of the year», og mange andre priser.

Nettverksløsning fra Cisco DNA Center

Color Line har komplekse systemer for innsjekk, booking, bemanning, logistikk, restauranter og mange applikasjoner som skal virke sammen for at det hele skal fungere.

 – Color Line er spesialister på skip og opplevelser, og nettverk er ikke kjernevirksomhet for oss. Det som er viktig for oss er at nettverket fungerer, er stabilt, er kostnadseffektivt – og at det er skalerbart, understreker Gørbitz.

Nettverksløsningen som ble valgt heter Cisco DNA senter, og navnet kommer av at nettverket kjenner «arvematerialet til enheten». Alt bygges på Cisco «best practice», kontinuerlig.

SuperSpeed1-CLL-00088_500- Foto_Kurt_Engen
Nettverket ble første gang levert til verdens største batteridrevne skip, Color Hybrid. – Da vi skulle bygge et slikt fyrtårn av et skip med tanke på miljø, skulle det også være langt fremme på IT, automasjon med mer. Da jobbet Visolit tett på Color Lines IT-avdeling, som en av de største leverandørene. Nå har vi også løsningen på våre skip SuperSpeed 1 og SuperSpeed 2.

Les: Hvordan bygge bro mellom dagens og fremtidens nettverksløsning

– Dette har vært mye nytt i løsningen både for Visolit, Cisco og Color Line, og selv om det har vært noen utfordringer i starten, har nå alle parter opparbeidet seg kompetanse på løsningen. Det krevde litt ekstra innsats, for leverandør må også kunne supportere utstyret, «tørre å ta støyten» og satse litt. Samarbeid medførte involvering helt tilbake til programmererne i Cisco for å komme i mål, sier Gørbitz.

Hva gjør Cisco DNA Center?

– Nettverkssystemet sikrer at vi kommuniserer, nettverket er hjernen og kartet som viser hvor all trafikk skal, og ruter trafikken dit. Det finnes en hel del barrierer og sikring for å hindre uønsket trafikk. Nettverksløsningen fra Cisco og Visolit er innovativ, og styrer sikkerhet på en helt annen og bedre måte enn tidligere. God sikkerhet vil gi bedre kundeopplevelser i andre enden, forklarer hun videre.

– Denne løsningen gir oss mulighet til å feilsøke, og gjør det lettere for Visolit å rette feil. Gjennom automatisering får vi regelsett for 100 svitsjer av gangen, og kunstig intelligens kan også rette enkle problemstillinger for oss. Løsningen har webbasert grensesnitt, og vi har på sikt tro på at dette vil effektivisere driften av løsningene.

Hele nettverksprosessen er nå automatisert, og nå defineres regelsett for hvert endepunkt – enhet man bruker om bord (kasse, pc, skjerm/tv etc). Regelsettet automatiserer hvordan enhetene kobler seg på nett.

– For oss som kunde er det supert med standardiserte løsninger og prosesser, da er vi sikre på at dette er stabile løsninger og det gir oss leverandøruavhengighet, forklarer Gørbitz.

Les mer om nettverk fra Cisco.

Økosystem med Visolit som felles kontaktpunkt

Color Line har mange store leverandører inne, hvorav Visolit er den største.
– Visolits kundeservice er felles kontaktpunkt (SPOC) på alt, og hvis det er feil på en leveranse fra andre leverandører, er det fortsatt Visolit vi ringer til for å få hjelp. Våre skip er – med unntak av restriksjonene under korona – alltid i drift, 24/7, og med hele 19 avganger per døgn, til alle døgnets tider, sier det seg selv at vi trenger oppetid hele tiden!

– Kundeservice er driftskritisk for oss, og det kan være vanskelig for en bruker ute på skipene våre å finne riktig sted å kontakte for å få hjelp. Det er flere åpenbare fordeler med å ha alt på ett sted: Feilhåndteringen samles ett sted, og man sikrer en vei inn til der problemet skulle være. Visolit overvåker våre tjenester, og vi blir varslet om noe skulle skje på våre grunnleggende tjenester. 

– Vi opplever en stabil drift. Vi jobber også med kontinuerlig forbedringsarbeid, slik at de feilene man har, reduseres gjennom barrierer etc. i alt man gjør. Vi har jobbet målrettet, slik at samme problem ikke skal oppstå på nytt. Man må utvikle selskapet og innføre nye løsninger, samtidig som det skal være stabilt! Da er det viktig med gode rutiner for endringsprosessen og dyktige folk som utfører arbeidet, og det har vi med Visolit på laget, sier Gørbitz.

– Som et veldrevet konsern og IT-avdeling, er vi opptatt av gode innkjøpsprosesser i bunn. Det handler ikke bare om pris, det handler om egnethet på størrelse på bedrift og kompetanse. Det fungerer bra for oss at vi har en lokal leverandør, som sikrer oss oppmerksomhet. Visolit har også holdt på mange av ressursene som har vært med i prosjektet, noe vi ser som positivt. Vi foretrekker å være en god kunde, som det er attraktivt å jobbe med for de ansatte i Visolit, avslutter Gørbitz.

5 grunner til at nettverket kan løse virksomhetens utfordringer

Hva vi kan gjøre for deg

Ta kontakt med oss for en uforpliktende prat

Sammen kan vi gå gjennom dine behov, og videreutvikle dine systemer for å møte morgendagens behov.