Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg en best mulig funksjonalitet og brukeropplevelse.
Du kan lese mer om hvordan vi bruker informasjonskapsler i vår personvernerklæring. Ved å fortsette og benytte siden aksepterer du vår bruk av cookies.

×
Con-Form

Con-Form griper mulighetsrommet i skyen med Visolit som skypartner 

Con-form er et nordisk konsern som driver med leveranse og montasje av råbygg og produksjon av elementene råbygg består av. Det produseres betong i de 6 fabrikkene i Norge og Sverige, og dette er betongelementer som skal settes sammen som store legoklosser til et råbygg.

- Con-Form er underentreprenør for de store entreprenørene som JM, Veidekke, Skanska, AF, Consto med flere, og vi leverer leilighetsbygg og noen hoteller og næringsbygg. I tillegg produserer vi dekke og veggelementer, balkonger, trapper og andre «helprefab»-elementer. Fabrikkene og entreprenørenhetene våre jobber tett sammen,  forteller IT-sjef Hans Magnus Wold.

Con-Form opererer i Norge i to hovedregioner: Sørøst-Norge og Trøndelag.

- I Con-Form arbeider nærmere 120 funksjonærer, som jobber på kontor og som prosjektledere, kalkulatører og salgspersonell. Vi har også mye operativt personell i fabrikkene, og baser samt montasjeledere ute på byggeplassene. Alle brukere hos oss har data å forholde seg til som er hostet hos Visolit, forklarer Wold.

En reise med Con-Form og Visolit som gode strategiske samarbeidspartnere

Kunderelasjonen startet allerede i 2008 med daværende Doorway som leverandør.

Wold har vært med siden den gang ERP-systemet ble levert, og da ble forretningen flyttet inn på terminalservere. Doorway ble til TeleComputing i 2018, som så ble Visolit, og nå har kunderelasjonen vart i 12 år.

FÅ OVERSIKT OVER VIRKSOMHETENS IT-MILJØ OG VEKSTMULIGHETER

Da terminalservermiljøet ble oppgradert, var grunnen i sin tid at alle skulle ha et felles sted å jobbe med filer, men også systemer inkludert regnskapssystemet.

Dagens leveranse er både skytjenester, terminalserver, Office 365, totale bruker- og lisenspakker, og IT-drift. Visolit leverer også kundeservice, men Con-Form gjør også en del brukerstøtte selv.

- I Con-Form har vi kun én ansatt på IT, og som en liten organisasjon, belager vi oss på å kjøpe tjenester utenfra. IT-drift er ikke vår kjernevirksomhet, og da trenger vi noen vi kan stole på, som leverer fungerende og moderne systemer og som kjenner vår virksomhet fordi vi har jobbet sammen over tid. Vi valgte å gå videre med Visolit grunnet det gode kundeforholdet. Jeg vil trekke frem vår gode kundekontakt, Ruben Hansen, som har tatt ordentlig tak i oss som kunde og jobbet for å løfte oss. Det gir en stor verdi med proaktiv kundekontakt, som setter «customer success» høyt, det er ikke alle som tar det på alvor, skryter Wold.

Les mer: Endringsledelse – Sikre gode resultater og adopsjon av ny teknologi.

Skyen er mulighetsrommet for Con-Form med Visolit som bindeledd

Con-Form har nå alle Microsoft Office-tjenestene, så som Mail, Exchange Online, Teams, Sharepoint og One Drive.

- Vi har hele pakka, pluss terminalservere på Visolit Cloud og vi bruker Project til planlegging, forteller Wold videre.

- Ved å bruke skyen har vi kunnet videreutvikle og innovere. Digitalisering av bedriften har foregått lenge, for byggebransjen er jo i en stor endring med BIM, apper, 3D-modellering - og dette i en bransje som tradisjonelt har hengt ganske langt etter. Grunnstammen i innovasjonsarbeidet er alt det som er knyttet til brukeren din, slik som e-posten din og de grunnleggende arbeidsverktøyene dine. Det har en verdi i seg selv at det alltid er kontinuerlig oppdatert. I en Office 365-verden vil man ikke merke at man blir oppgradert, det blir man bare. Alle blir automatisk oppdatert, alt vi har er alltid oppdatert, uten at brukerne opplever dette som en hindring eller forsinkelse.

Wold forteller at det har vært en rivende utvikling på sikkerhet, og hvor viktig det er med en partner som alltid har fokus på sikkerhet.

- Det har skjedd mye, og skal du bruke skytjenester må man tenke enda mer på sikkerhet fordi man er mer eksponert, men du er også mer eksponert «by default» fordi de som prøver å angripe deg blir flere og mer sofistikerte. Det at du er oppdatert på sikkerhet er viktigere enn noensinne. Da er det også viktig å ha en solid partner som fokuserer på det, og alltid er oppdatert. Det har vi Visolit, sier Wold.

For en IT-sjef er det viktig at systemene ikke bare virker, men at det også er oppdatert og tar hensyn til nye funksjoner som kommer. Det frigjør tid til strategi, digitalisering og forretningsutvikling i konsernet.

- Det forutsetter en god partner og leverandør, som i tillegg til å ha oppdaterte tjenester også har god evne til rådgivning, noe vi har i vår kundeansvarlig Ruben Hansen i Visolit.

- Vi opplever at Visolit er et godt bindeledd mellom oss som kunde og det store mulighetsrommet som finnes der ute. Det enorme tilbudet fra Microsoft og det å identifisere hva som er relevant og viktig for oss, er en fin hjelp å få fra Visolits kundeteam.

Kundeansvarlig i Visolit, Ruben Hansen, skryter på sin side også av samarbeidet med Con-Form.

- Con-Form viser høy tillit til oss i Visolit, og samspillet flyter veldig bra. Begge parter er løsningsorienterte, proaktive og fokuserer på helheten i leveransen. Con-Form utfordrer Visolit med hyggelig, konstruktiv og imøtekommende tone, som setter oss i ypperlig posisjon til å være åpen og ærlig i kommunikasjon og rundt løsningsforslag som vi mener gir mest verdi for Con-Form, sier Hansen.

Som IT-sjef er det også viktig å vise strategisk forståelse og gjennomføringsevne.

- Vi har hatt betydelige reduksjoner i faste kostnader, samtidig som vi har sikret opprydning av brukere, og vi har også tidligere hatt andre leverandører som vi har betalt for å hjelpe til med support og oppsett av nye PC-er. Nå er det mye enklere, for nå har vi Managed Cloud Client, hvor man bare skriver inn brukernavn og så er du ferdig og klar til å jobbe. Den kostnaden vi hadde forbundet med dette tidligere er nå borte, og det liker vi godt! Visolit er behjelpelige for å finne den beste løsningen, og er åpne i dialogen med oss. Et slik løft kan også ha en veldig stor kostnadseffekt, som bidrar til at IT-sjefen blir enda viktigere for forretningen strategisk sett, understreker Wold.

Les mer: Slik ivaretar Visolit din sikkerhet når hele forretningen er i skyen.

Fikk alle til skyen med Visolit: Superhurtig levering under korona

- På vårparten 2019 ble det fornyelse av kontrakt med Visolit. Det resulterte i migrering av alt i skyen, som ble styrt bra av Visolit som leverandør. Det handlet om å strukturere opp hele migreringen til skyen, som var et strategisk valg av Con-Form. Det skulle vise seg å være forutseende og fremoverlent av oss, for da koronasituasjonen kom over oss, var vi i stand til å fremskynde prosjektet.

- Uken før korona sveipet inn over Norge, hadde vi begynt migreringen av enkelte ansatte til skyen. I mars skjedde ting fortere enn noensinne. Vi fant raskt ut at vi heller skulle fremskynde planene, og alle brukerne må settes opp fort. Dermed ble migreringen raskt gjennomført, og alle brukere var oppe i løpet av 20.-22. mars, forklarer Wold.

- Vi viste at vi klarte å levere sammen med leverandør på kort tid, og vi fikk alle til skyen meget raskt. Det var viktig for at Con-Form kunne levere også da hele Norge ble nedstengt. Det ble kræsjkurs i Teams, og våre ansatte viste en enorm endringsvilje, der de omfavnet nye måter å jobbe på og nye verktøy. Teams ble på kort tid favoritt, og nå har folk fullstendig glemt hvordan verden var før Teams, det er veldig mye bedre nå.

- Tidligere har vi brukt mange måneder på å bytte ut programmer, så kom korona, og nå kunne vi implementere Teams på to dager, konstaterer Wold videre.

Gode forberedelser, og godt samarbeid med leverandør og ansatte, har bidratt til at Con-Form er bedre rigget enn noen gang.

- Alle ble veldig avhengig av de nye og gode verktøyene, og det skjedde raskt. Nøkkelen var god informasjon, være tilgjengelig for spørsmål og lytte. Visolit har også bistått på dette.

Wold trekker også frem Visolits gode prosjektleder for migrering, som var en god sparringspartner, og holdt i alle trådene.

- Håkon Jonassen sørget for at dette gikk på skinner, og det var mange tråder som skulle samles, og mange involverte hos Visolit og hos kunde. Alt dette ble fasilitert av Håkon, som sørget for at jeg som IT-sjef var trygg på at dette gikk som det skulle. IT-sjef Wold tok da jobben med å være kontaktpunkt for alle i Con-Form, så det gode samarbeidet med Visolit bidro til at dette gikk på skinner.

- I prosjekter som dette er det viktig å huske at det medfører mye innsats både fra kunde og leverandør. Viktig med stødighet og å være «hands on» hele veien, for noen må være bindeleddet ut til organisasjonen man skal gjøre dette for. Erfaringer vi har gjort oss, er at det er viktig å informere mye om det som kommer til å skje, følge opp underveis, dele video og opplæringsmateriale med mer. Da har du noe å henvise til når de ansatte lurer på noe. Litt som å «ta tyren ved hornene», avslutter Wold.

New call-to-action

Hva vi kan gjøre for deg

Ta kontakt med oss for en uforpliktende prat

Sammen kan vi gå gjennom dine behov, og videreutvikle dine systemer for å møte morgendagens behov.