Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg en best mulig funksjonalitet og brukeropplevelse.
Du kan lese mer om hvordan vi bruker informasjonskapsler i vår personvernerklæring. Ved å fortsette og benytte siden aksepterer du vår bruk av cookies.

×
YX Norge

YX Norge gjorde et kjempeløft med skytjenester og ny brukerflate fra Visolit

YX Norge trenger en aktiv IT-partner og for IT-manager, Renè Francis Lares, er Visolit et naturlig valg. I løpet av 2020 har selskapet fått en rekke store leveranser av alt fra skytjenester til sikkerhetsløsninger og en helt ny maskinpark. 

Renè Francis Lares, IT-manager i YX Norge, forteller at selskapet hadde et behov for å skifte ut hele sin maskinpark og for alvor ta i bruk moderne skytjenester. De ansatte følte at utstyret de brukte ikke lenger svarte til deres behov og at arbeidsdagen ble ineffektiv på grunn av mangelfulle muligheter for samhandling   

FÅ OVERSIKT OVER VIRKSOMHETENS IT-MILJØ OG VEKSTMULIGHETER

– Vi bestemte oss for å gjøre et kjempeløft, og i løpet av et års tid har vi fått en rekke store leveranser fra Visolit. Jeg vil si at vårt samarbeid virkelig har blomstret, forteller Lares.  

YX Norge er én av fire segmenter i UNO X Energi og omsetter for 4–5 milliarder i året. IT-avdelingen, som består av Lares og fire andre ressurser, har ansvar for alt av infrastruktur, applikasjoner, sikkerhet, nettverk og brukerflater for de 37 ansatte som sitter på Lysaker i Oslo og de i underkant av 300 stasjonene som hører til under YX Norge.

–Vi ønsker å være «cutting edge»  

– I begynnelsen av 2020 gjorde vi et valg. Vi bestemte oss for å bytte ut alt av eksisterende utstyr hos brukerne våre og rulle ut en helt ny brukerflate. Utstyret vi hadde var gammelt, og det var på tide med en oppgradering, forteller Lares.

Han understreker at mye av motivasjonen for å oppgradere brukerflaten var å kunne gi brukerne sine en velkomstpakke med helt moderne utstyr. Visjonen var en brukeropplevelse uten dockingstasjon og minimalt med kabler.

I tillegg til at brukerne skulle få utstyr som lever opp til dagens standarder og forventninger, forteller Lares at YX Norge har et generelt mål om å kunne ta i bruk ny teknologi når den kommer på markedet.

– Vi ønsker å være cutting edge. Mine tanker om ny teknologi er at den kommer fordi det er et behov for det. Derfor ønsket jeg å gi våre brukere topp moderne utstyr og muligheten til å jobbe enklere, mindre manuelt, mer fleksibelt og mer effektivt. I et såpass tett selskap som vårt, er vi dessuten nødt til å lene oss på teknologien for å lykkes, sier han. 

Les mer: VIEW Ledger og Visolit i skyen.

YX flytter virksomheten opp i skyen med Visolits Managed Cloud Client

YX’ nye maskinpark er én av leveransene i Visolits Managed Cloud Client-tjeneste. Tjenesten går ut på at Visolit, gjennom sine skytjenester, tar ansvar for drift av programvare og data gjennom egne datasentre. Med Managed Cloud Client får virksomheten et sett med tjenester som blant annet ivaretar sikker drift, forvalter maskinvare, oppdaterer lisenser, oppgraderer programvare og konfigurerer brukere.

– Det å flytte virksomheten over fra tradisjonelle plattformer til en moderne skyplattform har vært et kjempeløft og en stor suksess, sier Lares.

Han trekker spesielt frem mulighetene for bedre samhandling mellom kolleger som en av de fremste fordelene med den nye løsningen, i tillegg til mulighetene til å kunne jobbe fra flere enheter.

– Tidligere var våre dokumenter mer eller mindre statiske. I dag er de i skyen og alle kan jobbe sammen med dem som et team. Jeg anser det også som en stor fordel at vi kan jobbe på tvers av enheter og at notater gjort hjemme på et nettbrett er tilgjengelige på PC-en når vi kommer på kontoret dagen etter. Det er rett og slett mer oversiktlig og mer effektivt.

– Ekstremt dyktig KAM og TAM

Managed Cloud Client er en av flere store leveranser YX Norge har fått fra Visolit i løpet av det siste året. Lares forteller at YX i tillegg har oppgradert trådløst nettverk og begynt å ta i bruk Visolits SOC-tjenester. 

Lares trekker frem Key Account Manager i Visolit, Erlend Kræmer og Technical Account Manager Kjell Morten Tviberg , som en nøkkelpersoner i samarbeidet mellom YX Norge og Visolit.

– Erlend og Kjell Morten har vært helt avgjørende i denne prosessen. Erlend er ekstremt flink til å kommunisere og har gode forbindelser. Vi opplever han som svært slagkraftig og veldig fremoverlent. Når vi trenger å få noe gjort kan ikke prosessen stoppe opp i papirarbeider. Det er en viktig kvalitet ved vårt samarbeid. Kjell Morten har utrolig god teknisk innsikt og er oppdatert på teknologi, i tillegg til at han alltid er kundefokusert. 

Les mer: Con-Form griper mulighetsrommet i skyen med Visolit som skypartner

Visolit er en aktiv partner 

Med en liten IT-avdeling som skal håndtere drift av nettverk på omtrent 300 stasjoner i Norge, har YX behov for en IT-partner som kjenner virksomheten, ser behov og kommer med forslag til gode løsninger.

– Det vi trenger er en aktiv partner. Dette var vi tydelige på da 2019 gikk mot slutten, og Visolit har virkelig vist seg å være den partneren vi trenger. Nå har vi et ekstremt tett samarbeid, og i løpet av det siste året har vi fått en solid leveranse som vi er veldig stolte av, sier Lares.

Tett oppfølging og god dialog

Inge Håland, leder for Visolits produktsalgsteam, forteller om innsalgsprosessen da YX Norge skulle starte på en pilot for Managed Cloud Client og rulle ut ny maskinvare. 

– Vi kom litt sent inn i denne tilbudsrunden på grunn av en misforståelse og fikk egentlig beskjed om at det var for sent. Da bestemte vi oss for å snu oss rundt og finne alternative løsninger. Vi la mye arbeid ned i dette og er fornøyde med å ha levert et tilbud som var riktig fra første stund, sier Håland.

Lares forteller at Håland og resten av teamet i Visolit leverte et godt tilbud og viste at de hadde kompetansen YX’ trengte. Han understreker at prosessen var veldig bra og at YX har fått tett oppfølging og hatt god dialog med Visolit hele veien.

– Vi valgte å bruke Visolit som vår partner på grunn av profesjonaliteten de har vist oss, prisen de kunne tilby og løfter om leveransedyktighet. Det at Visolit kunne levere «hele pakka» var avgjørende for oss, slår Lares fast.

Utrulling av ny brukerflate på få dager

Selve utrullingen av ny maskinvare ble gjennomført over en helg slik at brukerne hos YX kunne komme til «dekket bord» mandag morgen. I løpet av denne helgen og dagene etter var Visolit sitt team tilgjengelige for å svare på alle spørsmål og løse eventuelle utfordringer som kunne oppstå underveis i prosessen. 

– På bakgrunn av at vi har en liten IT-avdeling ønsket vi at Visolit skulle ta seg av utrullingen. Det gjorde de sammen med en tredjepart som heter CHG-Meridian. De stilte opp med tre personer som jobbet som helter hele helgen gjennom, sier han.

I forkant av helgen hvor utrullingen skulle finne sted, hadde flere av Visolits konsulenter snakket med alle YX’ brukere og sørget for at det var tatt backup av alle maskiner. Konsulentene sørget også for sikring og tømming av eksisterende data på gamle maskiner før disse ble fjernet fra lokasjonen, samt at over 120 gamle skjermer og 70 dockingstasjoner ble tatt hånd om på en forsvarlig måte. Dagen de nye klientene skulle tas i bruk, sørget Visolit for at alle brukere kom opp på ny plattform med all sin data tilgjengelig via skyen.

– Med de riktige ressursene fra Visolit fikk vi utført en jobb som normalt ville ha tatt tre uker og rullet ut totalt 65 nye klienter på bare noen få dager, sier Lares. 

Anbefaler Visolit som IT-partner

Lares trekker frem en rekke enkeltpersoner i Visolit som har bidratt stort til at 2020 har vært et suksessår for YX. Han understreker at teknologi er viktig, men at det til syvende og sist er folka det handler om. 

– Jeg vil absolutt anbefale Visolit som IT-partner. Her opplever jeg at jeg har kontakt med de riktige ressursene for mine og YX’ behov. Vi har tette bånd og jeg har veldig stor tillit til folka mine i Visolit. Jeg stoler på dem og er trygg på at de gir gode råd og alltid leverer på mine forventninger, avslutter han. 

New call-to-action

Hva vi kan gjøre for deg

Ta kontakt med oss for en uforpliktende prat

Sammen kan vi gå gjennom dine behov, og videreutvikle dine systemer for å møte morgendagens behov.